JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Opakowania specjalistyczne – jak szerokie jest to pojęcie?

Niektóre substancje wymagają nieco więcej troski, niż inne. Powody tego bywają różne. Czasami potrzebne jest zachowanie odpowiedniej temperatury, czasami wyższa wytrzymałość opakowania. Innym razem kształt musi być specjalnie dostosowany do formy przenoszonego w nim materiału, a czasami liczy się nie tylko bezpieczeństwo produktu, ale również osób w jego otoczeniu – jak to bywa w przypadku środków niebezpiecznych. Do takich zadań tworzone są właśnie opakowania specjalistyczne. Jednoznaczna definicja tego hasła jednak nie istnieje i coraz częściej obejmuje się nią wszystkie produkty spełniające dodatkowe warunki bezpieczeństwa, wytrzymałości i odporności na różne czynniki zewnętrzne.

W jakich branżach stosowane są opakowania specjalistyczne

Opakowania specjalistyczne przede wszystkim kojarzone są z farmaceutyką, jednak takim określeniem nazywane są też niektóre opakowania turystyczne, czy pojemniki przeznaczone do przenoszenia ładunków niebezpiecznych – łatwopalnych, żrących czy niebezpiecznych. Wiele produktów wymaga też opakowań specjalnych ze względu na swój nietypowy kształt lub rozmiar. W takim wypadku kontener musi być zaprojektowany specjalnie pod dany produkt, aby mógł spełnić wszystkie wymogi dotyczące odpowiedniego zabezpieczenia towaru.

Właściwości opakowań specjalistycznych

Firma Gekoplast produkująca opakowania specjalistyczne dla przewozu substancji niebezpiecznych wytwarza je z różnego rodzaju tworzyw sztucznych – pudło z polipropylenu, worek z polietylenu oraz zapinki z poliamidu.  Tak przygotowane opakowania, o odpowiednich parametrach gęstości materiałów, nie tylko mogą przenosić materiały niebezpieczne, ale również doskonale zabezpieczają ładunek przed wydostaniem się na zewnątrz. Pojemniki są bowiem wodoodporne, nienasiąkliwe, odporne na właściwości substancji niebezpiecznych np. silne działanie kwasu, są też obojętne fizjologicznie, lekkie i wytrzymałe.

Zdjęcie

Drugą grupą najczęściej wykorzystującą opakowania specjalistyczne są różnego rodzaju farmaceutyki oraz przesyłki medyczne przekazywane sobie między szpitalami czy laboratoriami – w tym organy do transplantacji. Jedną z najważniejszych cech opakowań stworzonych do takiego transportu jest ich izotermiczność, czyli możliwość utrzymywanie stałej temperatury zawartości przez długi czas. W farmacji najczęściej sprzedawanymi opakowaniami specjalistycznymi są te, które utrzymują temperaturę produktu w dwóch zakresach temperatur. Jedne wymagają utrzymania 15-25°C wewnątrz opakowania, drugie natomiast 2-8°C.

Z kolei temperatura transportu medycznego wymaga od opakowań możliwości utrzymania zdecydowanie niższych temperatur – od -20 do niemal -80°C, czyli w stanie tak zwanego głębokiego zamrożenia. Takie opakowania specjalistyczne są w stanie utrzymać wymaganą temperaturę nawet do 240 godzin. Temperatura wewnątrz opakowań, stworzonych głównie ze specjalnej odmiany styropianu, podtrzymywana jest dzięki wykorzystaniu żeli chłodzących lub suchego lodu.

Zdjęcie

Opakowania specjalistyczne w kosmetyce i nie tylko

Nazwę „opakowanie specjalistyczne” spotykamy też w branżach odległych od farmaceutyki, transportu medycznego, czy przewozu środków niebezpiecznych. Dobrym przykładem jest tutaj branża kosmetyczna, która również stara się spełnić rozmaite wymagania przechowywania preparatów. Za przykład mogą tutaj posłużyć wszelkie formy opakowań typu airless, które chronią preparaty przed nadmierną ekspozycją na tlen. Coraz popularniejsze stają się również słoiki kremów wykonane z innych materiałów, niż szkło. Ich zaletą jest nietłukliwość a co za tym idzie, lepsze zabezpieczenie produktu.

Zdjęcie

Opakowaniami specjalistycznymi swoje produkty nazywają też wytwórcy niektórych butelek dla dzieci. Opakowania te wykonane są z tworzyw sztucznych, które nie tylko się nie tłuką, ale też nie wchodzą w reakcję z zawartością butelki. Ponadto unika się w nich projektowania ostrych krawędzi i elementów, które dziecko mogłoby połknąć. Pojawiają się w nich specjalne zabezpieczenia przed otwarciem i rozłożeniem na części oraz systemy podtrzymujące właściwą temperaturę zawartości.

Zdjęcie

Jak widać, zastosowań terminu opakowanie specjalistyczne jest naprawdę wiele i wydaje się, że ich jedynym wspólnym mianownikiem jest spełnianie większej liczby wymagań, niż standardowe opakowania pojawiające się w danej branży. Rozszerzenie swojej oferty standardowej o tego typu kontenery może być dobrym ruchem, dzięki któremu dotrzemy do nowych, specjalistycznych odbiorców, ale również wprowadzimy ciekawy z marketingowego punktu widzenia podział naszych opakowań na te klasyczne i te spełniające dodatkowe wymagania, oczywiście objęte wyższą marżą.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

airlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonformaformowanie wtryskowefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Technologie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *