JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Trendy konsumenckie na rok 2018

Jeszcze kilka wieków temu trzeba było czekać całymi dekadami, aby na świecie zmieniło się tyle, ile teraz zmienia się przez kilka lat. Nie dziwi więc fakt, że wszelkiego rodzaju trendy również ulegają zmianom w zawrotnym tempie. Zmienia się nie tylko moda ubraniowa, ale także całe trendy zakupowe konsumentów i spowodowane jest to wieloma czynnikami.

O tym jak bardzo szybko potrafią się zmieniać trendy konsumenckie najlepiej świadczy fakt, że w pierwszej dekadzie XXI wieku społeczeństwo bardzo szybko przeszło przez okres wzbogacania się, brania kredytów, inwestowania i kupowania nieruchomości do momentu, w którym nagle odwróciliśmy się od tego trendu i klienci w coraz większej mierze zaczęli zwracać się ku minimalizmowi.

Kto kreuje trendy?

Istnieją dwie orientacje rynkowe odpowiedzialne za tworzenie trendów. Jedna z nich (market driven) polega na rozpoznaniu potrzeb klienta powstałych przez sytuację społeczną i stara się zaspokoić te potrzeby, jednocześnie zdobywając sympatię i lojalność klienta. Druga z nich (market driving) skupia się na kreowaniu potrzeb i popytu wśród klienteli. Z drugą z nich najczęściej łączą się silne działania marketingowe, które mają na celu zaimplementować w głowach klientów chęć zakupu danego towaru lub usługi.

Ogromne firmy i najbardziej prestiżowe marki zatrudniają trendwatcherów do wskazywania kierunków, w których zmierza rynek. Cała reszta przedsiębiorstw danej branży podąża śladem wiodących firm. Nawet największe przedsiębiorstwa muszą się jednak liczyć z głosem Instytutu Pantone. Jest to światowej sławy organizacja, która zajmuje się śledzeniem trendów, wyznaczaniem nowych kierunków związanych z wykorzystaniem barw, a także doradztwem dla firm w kwestiach marketingu związanego z kolorem.

Trendy w 2017 roku

W 2017 roku rynek skupił się na nowej grupie klientów i dopasowaniu do jej specyficznego trybu życia. Mowa tutaj o jednoosobowych gospodarstwach domowych. Osoby mieszkające samemu z własnego wyboru, dokonują decyzji zakupowych w nieco inny sposób, niż osoby posiadające partnera, a tym bardziej wychowujące dzieci. W dobiegającym końca roku rosła też popularność dyskontów. Zaobserwowano też silny zwrot klientów w stronę produktów premium. Zyskały na tym ekskluzywne marki, ale wykorzystały to też wymienione wyżej dyskonty, które zaczęły dodawać do swojego asortymentu produkty znanych producentów lub uruchamiały swoją linię produktów premium.

Zgodnie z zeszłorocznymi przewidywaniami coraz bardziej popularne stawało się robienie zakupów związanych z żywnością przez internet. Klienci coraz odważniej kupują znane im osobiście produkty spożywcze przez internet. Łączyło się to z ogólnym trendem łączenia doświadczenia klienta offline i online.

Pełna moc koloru

Kolor to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych w rękach producentów. Jego oddziaływanie na człowieka i decyzje zakupowe jest tak duże, że popularność gry barwą w trendach nie zaskakuje już nikogo. W nadchodzącym sezonie modna mają być kolory żywe, pełne i błyszczące się. Nawet kolory z pozoru mało atrakcyjne mają przyciągać wzrok swoją głębią i siłą. Poza barwami nawiązującymi do silnie nasyconych kolorami dojrzałych owoców, pojawiać się też będą nietypowe odmiany czerni, często łączące z odcieniami innych barw, dla przyciągnięcia wzroku klienta.

Kolor Pantone 2018

Na początku grudnia wspomniany wcześniej Instytut Pantone przedstawił światu kolor, który ich zdaniem będzie dominował w 2018 roku. Nowością będzie Ultrafiolet, który zacznie wypierać kolory wcześniej wskazywane jako najmodniejsze w ostatnich latach, czyli: różowy kwarc, spokojny błękit (serenity), czy też zieleń „greenery”. Trend na ultrafiolet Pantone przestawia jako „kolor nocnego nieba. Symbol „świata, który jest daleko poza znanym nam światem.”. W przypadku koloru wybranego przez Pantone nie można powiedzieć, w której konkretnie branży będzie można go spotkać w nadchodzącym sezonie. Amerykański instytut ma tak silne oddziaływanie na rynek, że jego wskazówkami kierują się prawie wszystkie największe marki, niezależnie od branży.

Photo

Surowość, prostota i minimalizm

Już w najbliższym czasie swój okres dominacji mają zacząć kamienne inspiracje. Surowość będzie uwydatniana poprzez ciekawe formy strukturalne. Technologie tworzące w materiałach różnorodne wgłębienia i wypukłości są coraz bardziej efektywne i jednocześnie efektowne. Stąd właśnie rosnący popyt na tego typu zdobienia. Z ogólnym trendem zimnej prostoty kamienia iść będzie ponadczasowy minimalizm. Modny nie będzie jednak minimalizm w swojej najbardziej ortodoksyjnej postaci. Konsumenci coraz częściej będą przełamywać go pojedynczymi przytulnymi dodatkami.

Photo

Motywy fauny i flory

Jedną z form, które często przełamywać będzie ascetyczne, surowe i minimalistyczne trendy będą pojawiające się w nich wzory związane ze zwierzętami lub roślinnością. Coraz bardziej na popularności zyskiwać mogą drewniane opakowania, czy uspokajające grafiki drzew lub krzewów. Największą odmianą będzie jednak coraz odważniejsze wykorzystanie motywów zwierzęcych. Te odwołania do natury mogą mieć wspólny rodowód z modą na formy kamienne. Roślinność wydaje się być bowiem doskonałym uzupełnieniem surowości skał. Może ona wprowadzać do całości kompozycji pierwiastek życia.

Photo

Duży, większy, największy

Obserwatorzy trendów zauważają też tendencję do produkowania wszystkiego w coraz większej formie. Przykłady tego zjawiska mogliśmy zauważyć już jakiś czas temu. Do łask  wróciły fototapety w ogromnej rozdzielczości obrazu, w domach i biurowcach zauważa się coraz większe tafle szkła w oknach, a w wykończeniu wnętrz zaczęły pojawiać się absurdalnie duże płytki ceramiczne. Ten trend będzie się utrzymywał prawdopodobnie tak długo, jak pozwoli na to technologia i jak długo te wielkoformatowe formy wraz z rozrostem nie zaczną tracić na jakości.

Samoświadomość

Społeczeństwo zaczyna przywiązywać coraz większą wagę do tego, jak toczy się ich życie. Silny rozdział życia prywatnego i pracy zaczyna interesować ludzi równie mocno, co zdrowe żywienie i aktywny tryb życia. Ten trend będzie zmniejszał czas poświęcany przez klienta na zakupy, które traktowane będą jak niechciany obowiązek. W związku z tym jeszcze bardziej zwiększy się znaczenie szybkich zakupów online, które zaoszczędzą konsumentom czas i być może pieniądze. Popularność zdobędą natomiast produkty związane z dostarczeniem zabawy, urozmaicające czas wolny i dostarczające uczucia relaksu.

Pozytywne doświadczenie klienta

Cały czas około połowa klientów zwraca uwagę przede wszystkim na cenę. Ten trend jednak szybko się zmienia. Poza tym, że społeczeństwo się bogaci, wpływ na to ma też coraz większe przywiązanie klienta do jakości obsługi i sposobu przedstawienia oraz oferowania mu produktu. Na podstawie badań firmy Gemius, dowiadujemy się, że samą decyzję zakupową aż 59% klientów podejmuje ostatecznie w oparciu o swoją ocenę marki. Ponad 40% potwierdza, że ważnym czynnikiem zakupowym jest dla nich jest miejsce zakup, w tym możliwość zamówienia produktu z przesyłką do domu. Komputery stacjonarne i laptopy jako narzędzia zamawiania z sieci zamieniane są jednak na smartfony i tablety. Ruch mobilny w internecie w skali światowej przekroczył połowę wszystkich wyświetleń stron internetowych już pod koniec 2016 roku. Tendencje zmieniają się na korzyść pozytywnych doświadczeń klienta i m-commerce (zakupy przez urządzenia mobilne), natomiast rola ceny spada.

Rosnąca rola seniorów w rynku kosmetyków – również rynku online

Starzejące się społeczeństwo sprawia, że coraz większa liczba producentów kieruje swoją ofertę do seniorów. Co ciekawe, coraz więcej firm w przyszłym roku obierze jako target seniorów kupujących w internecie. Jak wskazuje firma badawcza GfK, już teraz internautami jest 72% wszystkich seniorów. Na razie niewielka część z nich jest jednak klientami online, ale wdrożenie się w przedstawianie tej grupie swojej oferty zaprocentuje w kolejnych latach. Ten trend uważnie obserwują przede wszystkim producenci kosmetyków. Pięć lat temu zaledwie 3% seniorów dokonywało zakupów produktów do pielęgnacji ciała przez internet. Teraz wynik ten przekracza 8%. Za kilka lat coraz większą grupą seniorów będą osoby, które mają już za sobą doświadczenia zakupowe w internecie, więc dla wielu kosmetycznych firm jest to idealny moment, aby zawalczyć o uznanie ze strony działających w sieci seniorów.  Każdy producent kosmetyków powinien bowiem pamiętać, że senior to klient wybredny, ale też bardzo lojalny, co sprawia, że tym bardziej chce się go przekonać do swojej oferty produktowej.

Photo

Powrót do listy artykułów