Jeden z największych trendów ostatnich dziesięcioleci. Coś więcej, niż tylko moda. Styl życia, którego główną zasadą jest „minimalizacja okrucieństwa”. Radykalna odmiana wegetarianizmu. Mowa oczywiście o weganizmie, który z szybkością rakiety wprowadza zmiany w kolejnych branżach. Rynek kosmetyczny był jednym z pierwszych, które wyczuły korzystną koniunkturę i zaczęły tworzyć produkty wege. Co jednak dokładnie oznacza weganizm? Jakimi zasadami się kieruje? Jakie są wady i zalety kosmetyków wegańskich oraz jak ewoluuje rynek produktów kosmetycznych tego typu? Na te pytania staramy się odpowiedzieć w najnowszym wpisie blogowym.
Weganizm a wegetarianizm
Weganizm nazywany jest często radykalnym wegetarianizmem. Oznacza to, że zarówno wegetarianie jak i weganie nie spożywają mięsa i części produktów odzwierzęcych pochodzących z uboju, czyli smalcu, żelatyny i innych produktów tego typu. Weganie jednak dodatkowo odmawiają spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak jaja, mleko, ser, miód a nawet skóry i futra. Związane jest to z filozofią życia wyznawaną przez te osoby. Starają się one nie przyczyniać do krzywdy wyrządzanej zwierzętom, a ta nie tylko zdarza się podczas ich uboju, ale też w trakcie ich hodowli. Poza tym, weganie negatywnie oceniają wszelkiego rodzaju rozrywki takie jak zoo, cyrk czy polowania.
Dieta wegan opiera się więc na produktach roślinnych i mineralnych. Wśród substancji, których weganie starają się unikać są kolagen, lanolina, keratyna, chitozan, kwas stearynowy, jedwab i witamina A. Ponadto na boczny tor odstawione zostają też składniki często wykorzystywane w perfumerii: piżmo, ambra czy cywet. Warto jednak pamiętać, że weganie kierują się swoją ideologią nie tylko przy zakupach produktów spożywczych. Podobnie jest chociażby w kwestii doboru kosmetyków.
Wady i zalety kosmetyków wegańskich
Zaletą kosmetyków wegańskich jest ich naturalny skład. W porównaniu do klasycznych kosmetyków, te wege mają mniej skutków ubocznych i są delikatniejsze dla wrażliwej skóry. Dodatkowym ich atutem jest oczywiście fakt nietestowania na zwierzętach. Wśród minusów znajdzie się oczywiście cena takich preparatów. Klienci twierdzą również, że nie zauważają znaczących różnic w działaniu kosmetyków wegańskich a kosmetyków klasycznych.
Rynek kosmetyków wegańskich
Ciekawym zjawiskiem występującym przy tworzeniu produktów dla wegan jest zainteresowanie nimi osób, które diety wegańskiej w ogóle nie przestrzegają. Ba, nie są nawet wegetarianami! Dzieje się tak dlatego, że część ludzi nie chce zmieniać swoich nawyków jedzeniowych, jednak w innych obszarach życia stara się ograniczać przyczynianie się do krzywdzenia zwierząt. Poza tym, część konsumentów kupuje kosmetyki wege tylko i wyłącznie ze względu na wiarę w ich wyjątkowo skuteczne działanie.
Kosmetyka wegańska to prężnie rozwijający się rynek, który zyskuje przychylność młodych osób. Z raportów wynika, że odbiorcami takich produktów są w głównej mierze osoby, które nie ukończyły jeszcze 30 roku życia. Jest to chłonna grupa ludzi, dla których producenci przygotowują specjalne serie kosmetyków lub tworzą zupełnie nowe, w pełni wegańskie marki.
Marki i linie kosmetyczne wege
Już w tej chwili na rynku kosmetyków nie brakuje marek specjalizujących się w produkcji preparatów wegańskich. Pierwotnie takie marki były tworzone od zera przez pasjonatów trendu, jednak z czasem duże koncerny zaczęły rozszerzać swoją działalność o samodzielne marki wegańskie. Inne firmy postawiły na korzystanie z wypracowanego już wcześniej pozytywnego wizerunku firmy i pod znaną nazwą tworzyły wegańskie linie produktowe. Przykładem firmy wegańskiej może być Maria Nila i Fridge by Yde, natomiast linie produktowe prezentują chociażby marki takie jak AA – Vegan Fresh oraz Bourjois – Healthy mix.
Coraz większa liczba produktów wegańskich na półkach sklepowych nie oznacza jednak, że branża wege nie jest już warta inwestycji. Wręcz przeciwnie. Wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa dotyczącą opieki nad zwierzętami oraz trendem prowadzenia zdrowego trybu życia, zapotrzebowanie na produkty wegańskie może cały czas rosnąć.
Powrót do listy artykułów