Wygląd opakowania pełni dla klienta kluczową rolę w procesie zakupowym. Co więcej, decyzje konsumenckie podejmowane są w kilkadziesiąt sekund, z których tylko kilka poświęcanych jest spojrzeniom na pojedynczy produktu. Starania o to, aby to właśnie nasz towar przyciągał wzrok klienta na dłużej rozpoczynają się już na etapie projektowania opakowania. W jakim stopniu w procesie bierze się jednak pod uwagę współgranie opakowania z oświetleniem na sklepowej półce?
Projektując produkt warto zwrócić uwagę na to, gdzie będzie on dystrybuowany i w jaki sposób sklep, drogeria czy butik oświetlają swoje witryny sklepowe i półki. Nie jest to bowiem standard, natomiast coś co można by określić marketingiem światła już od dawna stosuje się w sklepach oferujących specyficzne towary.
Umiejętne wykorzystanie światła
Jak wykorzystuje się światło do zwiększenia sprzedaży? Dla przykładu, w większości sklepów mięsnych stosuje się często światło o barwie delikatnie różowej. Sprawia to, że czerwone mięso wygląda na świeże i wysokiej jakości. Co ciekawe, lodówki z drobiem i rybami lepiej wypadają przed klientem w świetle białym. Światłem o jasnych, ale ciepłych odcieniach barwowych oświetla się również odzież i… kosmetyki.
Dobór wiązek światła poparty jest wieloma badaniami, dzięki czemu coraz więcej firm umiejętnie gra światłem. W przypadku kosmetyków i perfum, szczególnie tych luksusowych, zdarza się też, że produkty wyróżniane są iluminacją akcentującą. Celem takiego punktowego działania jest podkreślenie walorów wizualnych konkretnego opakowania.
Projektowanie opakowania
Istnieje kilka płaszczyzn, na których powinno się sprawdzać opakowanie pod względem oświetlenia. Jedną z nich jest ochrona opakowania przed niekorzystnym działaniem światła dziennego, sztucznego oświetlenia różnego typu oraz mocnego nasłonecznienia. W niektórych przypadkach okazuje się, że światło ma spory wpływ na blaknięcie, pękanie opakowania czy odpryskiwanie lakieru.
Zdjęcie. Urządzenie badające odporność detali, w tym odporność świetlną
Drugą jest uwidacznianie się rys, zagięć i innych błędów na opakowaniu pod wpływem specyficznego oświetlenia. Kolejnemu badaniu należy poddać opakowanie pod względem marketingowym – a więc sprawdzenia jak dane opakowanie prezentuje się (czy nie przybiera innej, niechcianej barwy) w danym świetle i czy przyciąga wzrok klienta.
Jak opakowania kosmetyczne i perfumeryjne grają światłem
Najczęściej producent nie ma bezpośredniego wpływu na to, aby zmienić oświetlenie w sklepie prezentującym jego produkt. Wystarczy jednak pewna ogólna wiedza o tym, jakie oświetlenie zazwyczaj wykorzystują sklepy sprzedające towary z naszej branży i już można dostosować do tego nasze opakowania.
Firmy kosmetyczne i perfumeryjne stosują różne metody mające przyciągnąć nasz wzrok. Nie wszystkie z nich starają się oczywiście przyciągnąć uwagę klienta dzięki błyszczeniu, migotaniu i mienieniu się. Wiele firm stawia na minimalizm i stonowane barwy, jednak jest to zupełnie inna strategia działania. Poniżej zajmiemy się przykładami zdobywania atencji konsumenta poprzez odpowiednie wykorzystanie światła i specyfikacji opakowania produktu.
Jednym z takich przykładów może być wykorzystanie załamań promieni świetlnych. Efekt ten doskonale znany jest w przypadku brylantów, i kryształów. Mnogość załamań powierzchni połączona z wysokim poziomem transparencji daje niezliczone rozbłyski. Takie opakowanie lub jego element przyciągają wzrok i sprawiają wrażenie luksusowości.
Inaczej ze światłem można grać wykorzystując barwienie, które mieni się kilkoma kolorami lub rozpoznawane jest przez ludzkie oko jako różne kolory, zależnie od oświetlenia. Na rynku kosmetycznym i perfumeryjnym nie brakuje opakowań, które mienią się kolorami niczym tęcza lub wyglądają zupełnie inaczej w odmiennych barwach oświetlenia.
Kolejnym zdobieniem opakowań, które może wykorzystać odbicie sklepowego światła, aby przyciągnąć wzrok klienta ostatecznego jest metalizacja. Dzięki niej opakowania zyskują metaliczną, niemal chromowaną powłokę. Wyglądająca niczym lustro warstwa nie tylko powoduje, że opakowanie wydaje się bardziej ekskluzywne, ale też odbija światło i obrazy niczym lustro.
Już na etapie projektowania opakowania warto więc przemyśleć, gdzie prezentowany będzie nasz produkt. Wiedząc jakie oświetlenie stosowane jest w tego typu miejscach, możemy projektować w taki sposób, aby nasze dzieło najefektywniej jak to tylko możliwe przyciągało wzrok klienta i zachęcało go do podjęcia decyzji zakupowej na naszą korzyść.
Powrót do listy artykułów