Walentynki są jednym z najbardziej komercyjnych świąt, które znalazły stałe miejsce w naszych kalendarzach. Nie jest jednak prawdą, że jest to kolejny „amerykański wymysł”, który próbujemy zaszczepić na nasz grunt. Historia tego święta sięga czasów pogańskich, ale nawet kościół katolicki zaczął celebrować ten dzień już w 1496 roku. Właśnie wtedy święty Walenty został uznany za patrona zakochanych.
Pierwsze upominki walentynkowe
Początkowo formę upominków walentynkowych stanowiły listy miłosne, które autorzy często zapisywali wierszem. Z czasem stały się jednak one tylko dodatkiem do drobnej biżuterii i ozdób, aż zwyczaj ten prawie zupełnie zniknął. Ostatnimi śladami po tamtej tradycji zostały gotowe karty z napisem „Zostań moją walentynką”. Wokół święta rozwinął się jednak cały przemysł związany z innymi prezentami.
Perfumy i kosmetyki – doskonały pomysł na prezent
Istnieje wiele przesądów i opinii dotyczących tego, czym powinno się obdarowywać bliskich. Według ludowych mądrości nie należy dawać nikomu noży – bo zakończą (przetną) dobre relacje, butów – bo obdarowany oddali się od nas, zegarka – bo odmierza czas do śmierci. Na szczęście perfumy i kosmetyki zdecydowanie lepiej nadają się do zapakowania w kartonik przyozdobiony kokardą. Eksperci wskazują nawet perfumy jako jeden z najbardziej oczekiwanych prezentów wśród kobiet, zaraz po kwiatach i biżuterii. Średnia cena upominku kupowanego w Polsce na Walentynki wynosi 67 złotych. Wynik ten będzie jednak coraz wyższy, co spowodowane jest rosnącym wśród polskich konsumentów zainteresowaniem produktami premium.
Serie limitowane a może produkt nawiązujący do miłości?
Produkty oraz usługi wielu branż zaliczają ogromny wzrost sprzedaży w okresie zimowym właśnie ze względu na obchodzone 14 lutego Walentynki. Producenci analizują, czy warto zainwestować w limitowane serie opakowań przygotowane specjalnie na tę okazję. Większość z nich decyduje się jednak tylko na okolicznościowe zestawy prezentowe… Może jednak więcej korzyści przyniosłoby wprowadzenie nowych perfum czy kosmetyków, które w sposób naturalny byłyby kojarzone ze świętem zakochanych? Taki produkt mógłby notować coroczny skok sprzedaży.
Loverdose Red Kiss by Diesel – głównymi nutami tych perfum są bergamotka i czarna porzeczka. Połączone są z wonią orzechów laskowych i kakaowca oraz dodatkami paczuli i bursztynu w nucie bazy. Najbardziej niesamowitym elementem tego produktu jest jednak karmazynowe opakowanie w kształcie kryształowego serca.
Victorias’s Secret Rapture – perfumy o oryginalnym zapachu przypraw i owoców weszły na rynek w 1992 roku i do dziś pozostają jednym z najczęściej polecanych upominków walentynkowych. Na zdjęciu w zestawie z innymi produktami serii Rapture oraz okolicznościowym opakowaniem.
Oh, Lola! Sunsheer by Marc Jacobs – jeden z najbardziej znanych produktów marki Marc Jacobs. Opakowanie przypominające kwiat ozdobiony wzorem złotego sznura na nasadce również może służyć za inspirację dla tworzenia produktu z potencjałem sprzedażowym w okresie Walentynek.
Hard Candy – w 2015 roku firma wypuściła serię limitowaną kosmetyków w opakowaniu w kształcie serca. Produkty zamknięte w takich opakowaniach mają ogromny potencjał sprzedażowy w lutym.
Wzrost sprzedaży w walentynki – szansa dla producentów kosmetyków i perfum
Styczeń bywa okresem bardzo trudnym dla wielu przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą swoich produktów do klienta masowego. Po Świętach Bożego Narodzenia, które wiążą się z dużymi wydatkami, u konsumentów następuje „zaciśnięcie pasa”. Okres przed Walentynkami może być dla sprzedawców doskonałą okazją do przebudzenia rynku. Żeby jednak tak się stało, należy pobudzić grupę potencjalnych odbiorców.
Właśnie w taki sposób mogą zadziałać na klientów ciekawe opakowania związane z Walentynkami lub ogólnie tematyką miłosną. Kwestią wartą przedyskutowania pozostaje jedynie wybór między wprowadzeniem zestawów prezentowych, limitowanej serii opakowań lub wprowadzeniem produktu, który ze względu na swoją formę i nazwę będzie samoistnie rzucał się w oczy przed Walentynkami. Ciekawe opakowania produktów stałych, czy serie limitowane przedstawione powyżej mogą być ciekawą inspiracją do przyszłych działań przedsiębiorstw kosmetycznych i perfumeryjnych.
Powrót do listy artykułów