JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Dlaczego Francja stała się światową stolicą perfum?

Wykwintność, zmysłowość, luksus, piękne zapachy i szyk. Dlaczego to właśnie Francja kojarzy nam się z takimi wartościami? Dlaczego perfumy znad Loary są również kojarzone z tymi cechami? Być może za sprawą wyjątkowych roślin i klimatu, który korzystnie wpływa na rosnące tam unikatowe składniki perfum. Może jest to kwestia najlepszych „nosów” świata. A może realne powody istniały kiedyś, a dziś francuskie perfumy mają nad produktami z innych krajów przewagę jedynie marketingową?

Kiedy Francja stała się zapachowym centrum świata?

Nie sposób mówić o francuskich perfumach i nie wspomnieć o okolicach Prowansji i Lazurowego Wybrzeża. To właśnie w tamtym rejonie znajdują się największe uprawy roślin stosowanych do produkcji ekstraktów zapachowych. Najbardziej znanym punktem tego regionu jest oczywiście miejscowość Grasse uznawana za stolicę światowej produkcji perfum, a rozsławiona dzięki filmowi „Pachnidło: Historia mordercy”.

Zdjęcie

Aby zrozumieć dlaczego to właśnie liczące niewiele ponad 40 tysięcy mieszkańców Grasse odniosło tak wielki sukces perfumeryjny, należy cofnąć się w czasie aż do XII wieku. Ówczesne Grasse nie miało wtedy nic wspólnego z subtelnymi zapachami. W toku dziejów to właśnie najgorzej pachnące miejsca z czasem przeradzały się w centra produkcji substancji zapachowych.

W tamtym czasie region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże znany były z przemysły garbarskiego. Przetwórstwo skór charakteryzowało się bardzo dużą ilością wytwarzanych nieprzyjemnych zapachów. Właśnie rosnące zanieczyszczenie powietrza sprawiło, że w XVI wieku postanowiono walczyć z odorem za pomocą perfum. Miejscowy klimat okazał się bardzo korzystny dla uprawy roślin wykorzystywanych w produkcji ekstraktów zapachowych i z czasem przemysł perfumeryjny zaczął przerastać okoliczną tradycję garbarską. Największy rozkwit region zanotował w wiekach Oświecenia, kiedy masowo produkował perfumy dla najbardziej znanych paryskich domów mody.

Zdjęcie

Francuscy perfumiarze

Niesamowity rozwój przemysły perfumeryjnego w Grasse nigdy by nie nastąpił, gdyby nie specjalnie ściągani tam ludzie o niezwykle czułym zmyśle powonienia. Tak zwane „Nosy” pracują w tamtej okolicy do dzisiaj, a ich usługi są „na wagę złota”. Tych najlepszych specjalistów jest jedynie około 50, a ich usługami zainteresowane są wszystkie liczące się światowe marki perfum.

W Grasse wciąż funkcjonują najstarsze wytwórnie perfum, w tym Galimard Parfumeur utworzone w 1747 roku,  Molinard Parfumeur (1849 r.), czy Fragonard Parumeur nazwana na cześć mistrza malarskiego z tamtego regionu – Jeana-Honore Fragonarda.

Bajeczne uprawy

Do dzisiaj okolice Grasse słyną z uprawy przeróżnych składników perfum, w tym: jaśminu, róż, mimozy, czy kwiatu pomarańczy. Region ten jest bardzo popularnym kierunkiem wycieczek w czasie, kiedy kwitną tam krzewy lawendy. Purpurowe pola ciągnące się wzgórzami po sam horyzont zapierają dech w piersiach i pozwalają zrozumieć dlaczego to właśnie Francja uznawana jest za światową stolicę perfum.

Zdjęcie

Zasłużony tytuł stolicy perfum

Z tak bogatą i długą historią perfumiarstwa, trudno dziwić się, że wiele najbardziej znanych przedsiębiorstw perfumeryjnych pochodzi właśnie z Francji. Wśród nich są przecież marki takie jak: Chanel, Dior, Guerlain, Chloe, Thierry Mugler, Yves Saint Laurent czy Lancome. Co więcej, wiele firm z innych krajów zabiega o to, aby ich perfumy tworzone były we Francji we współpracy z najlepszymi specjalistami.

Zdjęcie

Mit francuskich perfum wydaje się mieć potwierdzenie w rzeczywistości. Wieloletnia tradycja, ogromne uprawy drogocennych składników oraz najlepsze „Nosy” w branży skupione są właśnie w tym kraju i zdają się mieć ogromny wpływ na jakość tamtejszych perfum.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

adidasairlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkibutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonflakonformaformowanie wtryskowefragrancefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolorkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Trendy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *