Między pracownikami działów Produkcji i Kontroli Jakości istnieje odwieczny konflikt. Pierwsza ze stron uważa, że jest rozliczana z tego, ile produktu zostało wytworzone, natomiast Kontrola Jakości za to, jaką wartość ma gotowy element. Reklamacje w biznesie nie przynoszą korzyści nikomu. Tracą na tym oba działy, traci cała firma, straty ponosi także klient. Zdarza się jednak, że każda ze stron mylnie uznaje swój punkt widzenia za najważniejszy dla przedsiębiorstwa. Punktem odniesienia dla firmy powinno być jednak generowanie zysków, a ten element cierpi w przypadku niskiej jakości przyjmowanych i wytwarzanych elementów.
Jak dbać o jakość
W dbaniu o jakość produktu niewątpliwie pomagają normy, instrukcje i regulaminy. Coraz popularniejsze stają się też oprogramowania, które pozwalają efektywniej obsługiwać dokumentację towarową i jakościową. Od lat słyszymy też o systemach zarządzania jakością. Do najpopularniejszych należą Six sigma, CAF, Lean management, czy Zarządzanie przez jakość. Najbardziej uniwersalną normą jest jednak ISO 9001. Stosowanie się do jej wytycznych zwiększa efektywność działania firmy, zapewnia odpowiednią jakość, a spełnianie jej wymogów uznawane jest za ogromną zaletę przedsiębiorstwa. Wymagania certyfikacji ISO dotyczą przede wszystkim stałego podnoszenia jakości, systemu jej kontrolowania, stosowania się do wytycznych odnośnie wprowadzania nowych norm a także posługiwania się określoną terminologią.
Kontrola wejścia i wyjścia
Jednymi z najważniejszych punktów kontroli jakości jest moment wejścia półfabrykatu do firmy oraz moment wydania produktu. Kontrola wejścia i wyjścia odbywa się najczęściej zgodnie z zasadami wewnętrznymi firmy, regulaminami i odnosząc się do określonych wzorców. Istnieją jednak pewne uniwersalne schematy. Pierwszym sprawdzanym elementem powinny być warunki transportu przyjmowanego półfabrykatu, następnie kontroli podlega dokumentacja, a ostatecznie weryfikowany powinien być stan samego produktu. Należy przy tym pamiętać, że kontrola produktu powinna odbywać się na próbkach. Z każdą kolejną pozytywnie zweryfikowaną partią przesłaną przez danego dostawcę, liczba sprawdzanych elementów może spadać, aby zwiększyć szybkość procesu.
Nauczmy się rozmawiać
Niepożądanym zachowaniem w firmie jest ukrywanie błędów i niedociągnięć. Prawidłowo funkcjonująca działalność powinna pracować w taki sposób, aby różne działy miały ze sobą ułatwiony kontakt i chętnie przekazywały wszystkie informacje – również te niekorzystne. Dokładnie taka sama zasada tyczy się kontaktu producenta z klientami. Firma powinna informować o błędach w dostawie, o uszkodzonym półfabrykacie, o pomyłkach w produkcji i możliwych nieprawidłowościach w gotowym produkcie. Klient może przymknąć oko na jednorazowy błąd, jeśli zostanie o tym szczerze poinformowany i przeproszony.
Dialog to sprawa kluczowa, a w nim powinny znaleźć się pewne stałe elementy, jak wyrozumiałość i empatia, ale też twarde argumenty, dane liczbowe i fakty. Liczy się też pełna świadomość działania wszystkich działów dla jednego określonego celu.
Jak to działa w Politech
Politech przez prawie 20 lat działalności wypracował swój system zarządzania jakością. Firma posługuje się wewnętrznymi regulaminami dotyczącymi odbioru półfabrykatów, daje wiele wytycznych i wzorów dla swoich pracowników. Najważniejsza wciąż pozostaje jednak komunikacja między poszczególnymi działami. W sprawnym przekazywaniu informacji, pracowników wspomaga program Galactica. W Politech za dokumentację transportową odpowiada dział Logistyki, który w momencie przyjęcia półfabrykatu ściśle współpracuje z Kontrolą Jakości. W przypadku wykrycia wady dział Kontroli Jakości przekazuje wiadomość działowi sprzedaży, który natychmiast informuje o tym dostawcę jak i klienta. To dział sprzedaży odpowiedzialny jest bowiem za raportowanie kontrahentom wszystkich informacji związanych z jakością pozyskanego półfabrykatu, z procesem produkcji oraz za budowanie relacji opartej na zaufaniu i rzetelności.
Po pozytywnej ocenie półfabrykatu, działania rozpoczyna Produkcja i tutaj kontakt z Kontrolą Jakości uznawany jest za priorytetowy. Proces wytwarzania jest ściśle kontrolowany na każdym etapie zarówno przez pracowników działu Produkcji jak i Kontroli Jakości. Wykorzystywane do tego są liczne wzory jakościowe, tablice jakościowe, czy sprawdziany. W końcowej fazie gotowy element jest sprawdzany równie dokładnie jak podczas wejścia. Po ostatecznym zatwierdzeniu jakości produktu, wysyłką zajmuje się dział Logistyki.
Powrót do listy artykułów