JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Jakość czy ilość? Rozwiązanie konfliktu między działami Kontroli Jakości i Produkcji

Między pracownikami działów Produkcji i Kontroli Jakości istnieje odwieczny konflikt. Pierwsza ze stron uważa, że jest rozliczana z tego, ile produktu zostało wytworzone, natomiast Kontrola Jakości za to, jaką wartość ma gotowy element. Reklamacje w biznesie nie przynoszą korzyści nikomu. Tracą na tym oba działy, traci cała firma, straty ponosi także klient. Zdarza się jednak, że każda ze stron mylnie uznaje swój punkt widzenia za najważniejszy dla przedsiębiorstwa. Punktem odniesienia dla firmy powinno być jednak generowanie zysków, a ten element cierpi w przypadku niskiej jakości  przyjmowanych i wytwarzanych elementów.

Jak dbać o jakość

W dbaniu o jakość produktu niewątpliwie pomagają normy, instrukcje i regulaminy. Coraz popularniejsze stają się też oprogramowania, które pozwalają efektywniej obsługiwać dokumentację towarową i jakościową. Od lat słyszymy też o systemach zarządzania jakością. Do najpopularniejszych należą Six sigma, CAF, Lean management, czy Zarządzanie przez jakość. Najbardziej uniwersalną normą jest jednak ISO 9001. Stosowanie się do jej wytycznych zwiększa efektywność działania firmy, zapewnia odpowiednią jakość, a spełnianie jej wymogów uznawane jest za ogromną zaletę przedsiębiorstwa. Wymagania certyfikacji ISO dotyczą przede wszystkim stałego podnoszenia jakości, systemu jej kontrolowania, stosowania się do wytycznych odnośnie wprowadzania nowych norm a także posługiwania się określoną terminologią.

Foto

Kontrola wejścia i wyjścia

Jednymi z najważniejszych punktów kontroli jakości jest moment wejścia półfabrykatu do firmy oraz moment wydania produktu. Kontrola wejścia i wyjścia odbywa się najczęściej zgodnie z zasadami wewnętrznymi firmy, regulaminami i odnosząc się do określonych wzorców. Istnieją jednak pewne uniwersalne schematy. Pierwszym sprawdzanym elementem powinny być warunki transportu przyjmowanego półfabrykatu, następnie kontroli podlega dokumentacja, a ostatecznie weryfikowany powinien być stan samego produktu. Należy przy tym pamiętać, że kontrola produktu powinna odbywać się na próbkach. Z każdą kolejną pozytywnie zweryfikowaną partią przesłaną przez danego dostawcę, liczba sprawdzanych elementów może spadać, aby zwiększyć szybkość procesu.

Nauczmy się rozmawiać

Niepożądanym zachowaniem w firmie jest ukrywanie błędów i niedociągnięć. Prawidłowo funkcjonująca działalność powinna pracować w taki sposób, aby różne działy miały ze sobą ułatwiony kontakt i chętnie przekazywały wszystkie informacje – również te niekorzystne. Dokładnie taka sama zasada tyczy się kontaktu producenta z klientami. Firma powinna informować o błędach w dostawie, o uszkodzonym półfabrykacie, o pomyłkach w produkcji i możliwych nieprawidłowościach w gotowym produkcie. Klient może przymknąć oko na jednorazowy błąd, jeśli zostanie o tym szczerze poinformowany i przeproszony.

Dialog to sprawa kluczowa, a w nim powinny znaleźć się pewne stałe elementy, jak wyrozumiałość i empatia, ale też twarde argumenty, dane liczbowe i fakty. Liczy się też pełna świadomość działania wszystkich działów dla jednego określonego celu.

Foto

Jak to działa w Politech

Politech przez prawie 20 lat działalności wypracował swój system zarządzania jakością. Firma posługuje się wewnętrznymi regulaminami dotyczącymi odbioru półfabrykatów, daje wiele wytycznych i wzorów dla swoich pracowników. Najważniejsza wciąż pozostaje jednak komunikacja między poszczególnymi działami. W sprawnym przekazywaniu informacji, pracowników wspomaga program Galactica. W Politech za dokumentację transportową odpowiada dział Logistyki, który w momencie przyjęcia półfabrykatu ściśle współpracuje z Kontrolą Jakości. W przypadku wykrycia wady dział Kontroli Jakości przekazuje wiadomość działowi sprzedaży, który natychmiast informuje o tym dostawcę jak i klienta. To dział sprzedaży odpowiedzialny jest bowiem za raportowanie kontrahentom wszystkich informacji związanych z jakością pozyskanego półfabrykatu, z procesem produkcji oraz za budowanie relacji opartej na zaufaniu i rzetelności.

Foto Politech

Po pozytywnej ocenie półfabrykatu, działania rozpoczyna Produkcja i tutaj kontakt z Kontrolą Jakości uznawany jest za priorytetowy. Proces wytwarzania jest ściśle kontrolowany na każdym etapie zarówno przez pracowników działu Produkcji jak i Kontroli Jakości. Wykorzystywane do tego są liczne wzory jakościowe, tablice jakościowe, czy sprawdziany. W końcowej fazie gotowy element jest sprawdzany równie dokładnie jak podczas wejścia. Po ostatecznym zatwierdzeniu jakości produktu, wysyłką zajmuje się dział Logistyki.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

adidasairlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkibutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonflakonformaformowanie wtryskowefragrancefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolorkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Technologie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *