Nie tak dawno na łamach naszego bloga pisaliśmy o wykorzystaniu aplikacji mobilnych w branży kosmetycznej i perfumeryjnej. Smartfony nie są jednak jedyną platformą, na której można z powodzeniem stosować nowoczesne systemy uzupełniające produkt właściwy. Prężnie rozwija się bowiem rynek nowych technologii w samych opakowaniach. Ciekawych rozwiązań naprawdę nie brakuje, a wiele z nich może zostać z powodzeniem wykorzystanych w branży kosmetyków i perfumerii.
Informacje na opakowaniu
Jedną z funkcji opakowania produktu jest informowanie konsumenta o składzie preparatu, dacie ważności, serii produkcji oraz o tym, czym tak naprawdę dany produkt jest. Z pomocą nowoczesnych technologii można jednak bardzo rozszerzyć zakres tych informacji. Nad jedną z takich możliwości pracują naukowcy z Instytutu Technologii Polimerów i Barwników Politechniki Łódzkiej. Uczeni opracowują biodegradowalny materiał, który zawierać będzie barwny indykator. Dzięki jego zmieniającym się właściwością fizycznym – w tym przypadku kolorom – kupujący będzie wiedział jak stary jest produkt i w jakich warunkach był przetrzymywany. Proces zmieniania się barwy indykatora będzie tym szybszy, im większa będzie jego ekspozycja na światło i wysokie temperatury.
Dla bezpieczeństwa
Inną możliwością wykorzystania nowych technologii w opakowaniach jest naniesienie odpowiednich znaków wodnych lub substancji fluorescencyjnych. Takie znaki mogą stać się potwierdzeniem oryginalności produktu, podobnie jak w przypadku znaków wodnych nanoszonych na banknoty. Takie rozwiązania mogą sprawdzić się szczególnie dobrze w branży perfumeryjnej, gdzie rynek cały czas zalewany jest falą podrabianych produktów. Fluorescencyjny, czyli w skrócie „świecący w ciemności” tusz, poza informowaniem o oryginalności produktu, może także pełnić ciekawą funkcję marketingową.
Nasadki jak termometry
Od lat znane są termochromatyczne oznakowania na produktach, szczególnie napojach, które poprzez swój zmieniający się kolor wskazują temperaturę produktu wewnątrz opakowania. Z tej samej technologii, ale w nieco inny sposób skorzystała firma CTI Inks. Stworzyła ona opakowania, które zmieniają kolor w zależności od temperatury otoczenia. Firma jako jeden z przykładów użycia takich materiałów podaje opakowania płynów do kąpieli niemowląt. Po włożeniu do wody, kolor opakowania informuje rodzica, czy temperatura wody jest odpowiednia do kąpieli.
Etykiety jako schematy Augmented Reality
Natomiast znany koncern Heinz sprytnie wykorzystał swoje etykiety jako schemat sczytywany przy „rozszerzeniu rzeczywistości”. Poprzez aplikację w telefonie można z łatwością uzyskać dodatkowe informacje na temat produktu w świecie „Augmented Reality”. Taka technologia może zostać zastosowana zarówno na etykietach produktów jak i poprzez odpowiednie zdobienie opakowania właściwego. Wystarczy, że zaprojektowany wzór zostanie powiązany w aplikacji z uruchomieniem danej funkcji i klient zostaje wciągnięty do kolejnej interakcji z produktem i marką.
Inne branże już testują…
Wiele firm z różnych branży i pod różnym kątem stosuje nowe technologie w swoich opakowaniach. Wracając do przykładu opakowań wskazujących temperaturę zawartości, można wymienić przykład sieci Pizza Hut. Pizzerie zastosowały czuły na wysoką temperaturę punkt na kartonowym opakowaniu, aby informować klientów o świeżości dostarczonego zamówienia. Kawiarnie podobne znaczniki umieszczają na kubkach gorących napojów, a restauracje wykorzystują indykatory do wskazywania odpowiedniego schłodzenia drinka.
Firma Cheetos, producent chrupków kukurydzianych korzysta natomiast z technologii fotochromatycznej. W tym wypadku opakowanie nie zmienia się pod wpływem temperatury, a światła. Środkowa część paczki przy zakupie jest biała, jednak po wystawieniu na światło zyskuje barwy i kontury, dzięki którym konsumentowi ukazuje się wyjątkowy obrazek.
Z kolei 12-paki Coca-Coli w puszkach można otrzymać w specjalnych kartonach, które po złożeniu stają się goglami 3D. W goglach należy umieścić smartfon ze ściągniętą odpowiednią aplikacją i po chwili można cieszyć się świetną zabawą w multiwymiarowym świecie wirtualnym.
Rynek farmaceutyczny najlepszym przykładem
Branża kosmetyczna może śmiało brać przykład z rynku farmaceutycznego, gdzie coraz częściej wykorzystuje się opakowania wskazujące czy cenne i delikatne składniki nie były przetrzymywane w nieodpowiednich warunkach. Używane są do tego głównie wskaźniki termochromatyczne oraz identyfikatory NFC. Te ostatnie to chipy, które po połączeniu ze smarfonem i ujawnią całą historię przechowywania danego produktu.
Wykorzystanie nowych technologii wiąże się oczywiście z kolejnymi kosztami i trudności dla producentów. Korzyści z ich zastosowania mogą być jednak warte naprawdę wielu poświęceń. Nowe technologie mogą być ogromną szansą na wytworzenie głębszej, dłuższej i ciekawszej relacji z klientami. Ta jest zaś czystym zyskiem dla każdej marki.
Powrót do listy artykułów