Nie tylko innowacyjne, ale też skrojone na miarę, zindywidualizowane i kojarzące się z luksusem. Wyroby, po które nabywcy sięgają dziś najchętniej, właśnie takimi cechami się wyróżniają, a obowiązujące trendy nie pozostawiają producentom złudzeń – każdy klient chce poczuć się wyjątkowo.
Klient (nie)statystyczny
Mogłoby się zdawać, że ze względu na ogromną konkurencję na rynku czy komputeryzację procesów produkcyjnych, większość branż zapomniała o indywidualnym podejściu do klienta. Jednak w ostatnich kilku latach coś zaczęło się wyraźnie zmieniać. W rezultacie, na rynku pojawiły się spersonalizowane propozycje dla mas, zaprojektowane tak, aby oddziaływały na zmysły konsumentów już na etapie sięgania po opakowanie znajdujące się na sklepowej półce. Na popularyzację personalizacji duży wpływ nieustannie mają również nowe technologie. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku dostępność i regularnie spadająca cena sprzętu (m.in. ploterów laserowych, bezkontaktowych drukarek wysokiej rozdzielczości, drukarek inkjetowych) umożliwiającego szybkie oraz łatwe personalizowanie opakowań przy jednoczesnym zachowaniu oczekiwanej jakości znakowania.
Przez spersonalizowane opakowanie do serca
Indywidualne podejście do potrzeb klientów to trend, który silnie zaznacza się w branży opakowaniowej. Dziś szczytem finezji nie jest już eleganckie pudełeczko z doczepioną kokardą – teraz najważniejsza jest wartość dodana. Tę rolę znakomicie spełniają zaś spersonalizowane etykiety i opakowania, co udowodniły marki rozpoznawalne niemal na całym świecie:
- Coca-Cola – w ramach kampanii „Share a Coke” przygotowano 800 milionów spersonalizowanych etykiet, na których znalazło się 150 różnych imion,
- Coca-Cola
- Nutella – umożliwiono stworzenie etykiety z własnym imieniem,
- Nutella
- Oreo – na stronie internetowej można było dowolnie pokolorować projekt opakowania ulubionych ciasteczek,
- Oreo
- Heinz – zorganizowano konkurs z okazji Dnia Ojca, a nagrodą była spersonalizowana butelka sosu HP,
- Heinz
- Tyskie – w 2016 zorganizowano loterię, w ramach której klienci otrzymywali personalizowane, samoprzylepne etykiety z wydrukowanym tekstem wpisanym w zgłoszeniu (marka przygotowała pulę 10000 sztuk takich etykiet).
Nie da się ukryć, że kluczem do sukcesu w przypadku etykiet i opakowań jest takie ich zaprojektowanie, aby zachęciły niezdecydowanego klienta do zakupu danego produktu. Spełniają one funkcje nie tylko informacyjne, ale także tworzą pożądany wizerunek marki.
Nowe technologie w służbie personalizacji opakowań
Dzięki wszechobecnym urządzeniom mobilnym, klienci mogą dziś nie tylko współtworzyć opakowania biorąc udział w rozmaitych kampaniach reklamowych poszczególnych marek. W kilka sekund wejdą też w interakcję z produktem korzystając z BLE lub NFC. Wykorzystując technologię NFC (Near Field Communication) mogą odczytać chip z etykiety lub innego elementu opakowania, dzięki któremu błyskawicznie dowiedzą się, czy dany produkt jest autentyczny (np. drogie wino lub luksusowa torebka) albo czy jego sprzedaż nie jest prowadzona w szarej strefie.
Personalizacja dla mas
Pojęcie to być może dla wielu brzmi nielogicznie, jednak w dobie technologii SMART, wszechobecnego dostępu do Internetu oraz zażartej konkurencji na rynku już stało się faktem. Personalizacja dla mas – czy to opakowań, etykiet, czy też samych produktów jest skutecznie wykorzystywana do jeszcze lepszego promowania marki, ułatwia znalezienie niszy i w efekcie – osiągnięcie sukcesu.
Powrót do listy artykułów