Od 2000 roku Instytut Pantone wybiera w grudniu kolor, który według ich badań będzie motywem przewodnim kolejnych 12 miesięcy. Co prawda, wiele osób zarzuca instytutowi, że z ich aktualnym statusem, to oni kreują te trendy, zamiast je przewidywać. Znaczenie ma jednak tylko to, że trendy w przeróżnych dziedzinach handlu i życia zmieniają się w XXI wieku w coraz szybszym tempie, a mimo to konsumenci cały czas starają się za nimi nadążać. Korzystają na tym oczywiście firmy, które potrafią iść z duchem czasu i na bieżąco dostosowują swoje produkty do modnych kolorów, wzorów, faktur, zapachów a przede wszystkim do zachowań, oczekiwań i doświadczeń konsumentów.
Na początku grudnia Instytut Pantone wybrał na kolor 2019 roku barwę „Living Colar”, czyli nieco łososiowy, pastelowy róż. Bardzo delikatny kolor jest jednak, według Pantone, ożywiony poprzez dodanie do mieszanki barw złota. Znając skuteczność instytutu we wskazywaniu odpowiednich kierunków dla marketingu, produkcji i sprzedaży, już niebawem sklepowe półki zostaną zalane produktami tej barwy, jak to miało miejsce w przypadku pastelowych odcieni błękitu czy fioletu w poprzednich latach.
Odmieniony minimalizm
Popularny od lad minimalizm zaczął od niedawna przybierać ciekawą formę łączącą biele i szarości oraz surowy styl z mocnymi pojedynczymi akcentami. Połączenie bieli z mocnymi elementami kolorystycznymi doskonale widoczne będzie prawdopodobnie w przemyśle opakowań, gdzie minimalizm w formie graficznej, z białym tłem uzupełniony zostanie o przyciągające uwagę kolorowe detale.
Co poza kolorem?
Modowe źródła, w tym kreatorzy najbardziej znanych marek świata uważają, że rok 2019 będzie stał pod znakiem obłych kształtów. Pierwsze oznaki tego trendu pojawiły się już na rynku pod koniec bieżącego roku. Najbardziej widoczne były w przemyśle meblowym, gdzie zachowano futurystyczne formy, jednak zamiast ostrych krawędzi i skosów wprowadzono obłe elementy.
Użytkowe wykorzystanie kamienia
Kamienne wykończenie opakowań perfumeryjnych, czy styl łączący surowość kamienia i żywotność zielonych roślin, były trendami już w tym roku. W kolejnych miesiącach popularne ma się stać natomiast wykorzystanie kamiennych elementów jako przedmiotów użytkowych – np. stolików. W branży opakowań nadal będziemy więc widywać kartoniki z graficznymi wzorami oddającymi wygląd kamienia lub nasadkami i zdobieniem butelek przypominającymi litą skałę.
Klient świadomy i troskliwy
Bardzo duży wpływ na handel detaliczny wywiera większa świadomość konsumencka. Klienci wiedzą jakie triki marketingowe stosują znane marki, uważnie analizują składy produktów, wybierają produkty zdrowe. Poza dbaniem o własne zdrowie, klienci coraz większą wagę przywiązują też do dbania o środowisko naturalne, w tym los zwierząt. Rosnąć będzie popularność produktów nietestowany na zwierzętach. Doskonale ten trend obrazują też ostatnie akcje edukacyjne mówiące o szkodliwości oleju palmowego. Można znaleźć go w wielu produktach, a jest on wysoce niezdrowy dla organizmu. Ponadto poprzez sztuczne nasadzenia palmowców wyniszcza się naturalne lasy wraz z ich mieszkańcami.
Zniżka za dane
Ogromne znaczenie dla firm zaczyna mieć pozyskiwanie wiedzy o swoich klientach, ich preferencji zakupowych czy informacji behawioralnych. Wyrażanie zgód na przetwarzanie swoich danych, przyzwolenia na lokalizowanie urządzeń, akceptacje regulaminów zaczną być wręcz uciążliwe dla konsumentów. Zyski z dokładnych informacji o odbiorcach swoich towarów są jednak na tyle cenne, że normą staną się oferowane przez firmy zniżki za wszystkie systemy lojalnościowe wiążące się z przekazaniem choćby odrobiny danych na swój temat.
Rynek seniorów
Już za rok w Polsce odsetek mieszkańców w wieku powyżej 65 lat osiągnie poziom 20 procent. Liczba ta cały czas rośnie. Spada natomiast liczba Polaków w wieku między 15 a 64 rokiem życia. Już do 2025 roku grupa ta ulegnie zmniejszeniu o 2 miliony osób. Proces ten jest powszechny w wysoko rozwiniętych krajach, a co za tym idzie coraz więcej produktów w przyszłości będzie kierowanych do starszych osób. W ich gusta będą starali się trafiać przedsiębiorcy z wszystkich branż.
Nie oznacza to jednak, że niebawem wrócimy do telefonów stacjonarnych, w naszych salonach pojawią się meblościanki, a hitem branży odzieżowej będą tureckie swetry. Należy bowiem pamiętać, że osoby, które dopiero będą zasilać grupę seniorów, to coraz częściej ludzie, którzy żyli już w erze cyfrowej i komputery czy zakupy w internecie nie są dla nich nowością.
Online = mobile
Trend przenoszenia zakupów z urządzeń stacjonarnych, a nawet laptopów na smartfony i tablety widoczny jest już od paru lat. Większość ogólnego ruchu w sieci już w 2017 roku pochodziła z urządzeń mobilnych. Dzisiaj w tym kierunku zaczyna zmierzać łączna liczba zakupów dokonywanych w sieci. Przygotowanie swoich stron internetowych pod odbiór mobilny, czy wprowadzenie ułatwień płatności, czy obsługi zakupów w sklepie online, będzie na pewno doskonałym ruchem dla każdego przedsiębiorstwa działającego w sieci.
Powyższe trendy są tylko ułamkiem tego, co będzie kształtować funkcjonowanie rynku w 2019 roku. Mody zmieniają się bowiem w takim tempie, że poszczególne branże odnotowują nowe co kilka miesięcy, wiążąc je z porami roku. Nie każda gałąź przemysłu może oczywiście dostosować się do kilkumiesięcznej mody, ale odpowiednie przygotowanie się do trendów takich jak minimalizm, wykorzystanie kamienia, kolor Pantone, kierowanie oferty do seniorów, czy przejście na obsługę mobilną klienta to tendencja, które z pewnością należy wziąć pod uwagę w strategiach sprzedaży, czy marketingu, nawet w dłuższej perspektywie.
Powrót do listy artykułów