JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Architektura idealnego zapachu – kilka słów o nutach zapachowych

Z pewnością nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że komponowanie zapachów perfum to prawdziwa sztuka, którą do perfekcji opanowało niewiele osób — kunszt ich pracy potwierdza to, że niektóre zapachy mają dziś status wręcz kultowych. Jakie są najpopularniejsze kompozycje zapachowe, czym są nuty zapachowe oraz co jest tajemnicą dobrych perfum?

Skład perfum, a nuty zapachowe

Podstawowym pojęciem związanym z perfumami są tzw. nuty zapachowe, przez które rozumie się grupy substancji aromatycznych o różnej intensywności, które uwalniane są do powietrza w różnym czasie, przez co każdą z tych grup można potraktować osobno. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że dopiero razem tworzą coś, co nazywamy kompozycją zapachową.

Odkrywanie zapachu nowych perfum to swego rodzaju podróż i tak warto to postrzegać. Wąchając perfumy pierwszą z wyczuwalnych przez nasz zmysł powonienia nut, jest nuta głowy, która ma bardzo duże znaczenie, w końcu to ona odpowiada za pierwsze odczucie klienta i to czy będzie on miał ochotę poczekać na to, co wydarzy się dalej. Zapach związany z tą nutą jest intensywny, lecz szybko się ulatnia, zazwyczaj ma to miejsce w ciągu kilku minut. Ta nuta składa się w większości przypadków ze świeżych i lekkich zapachów, takich jak m.in. zapach cytrusów, co ma za zadanie sprawić, żeby kompozycja wydawała się lekka i świeża.

Dalsza podróż przez zapach prowadzi nas do nuty serca, wyczuwalnej po około 10 – 15 minutach po użyciu perfum. Często zdarza się, że nie jest ona świadomie wyczuwana, jednak to właśnie jej obecność i odpowiednia kompozycja warunkuje harmonijne połączenie dwóch pozostałych nut zapachowych, decydując jednocześnie o charakterze zapachu. Wędrując poprzez nutę serca, po około 20 minutach wyczuwalna powinna stać się nuta bazy, inaczej zwana również nutą głębi, jej aromaty są odpowiedzialne za trwałość zapachu, dlatego uwalniają się bardzo powoli i wyczuwalne są nawet do kilkunastu godzin od pierwszego użycia perfum. Co ciekawe, jej aromat wcale nie jest dominującym zapachem perfum, choć to właśnie od tej nuty zależy cała kompozycja, a także – co ważne – rozpoznawalność danej marki perfum.

Zdjęcie

Najpopularniejsze kompozycje zapachowe perfum — na co zwracamy uwagę, wybierając zapach dla siebie?

Choć wybór perfum na rynku jest ogromny, większość z nas zdecydowanie preferuje nuty z jednej kompozycji, wśród których szczególnie dużą popularnością cieszą się m.in. perfumy kwiatowe, a więc te najbardziej klasyczne i kobiece. Czasem bywają subtelne i delikatne, a czasem wręcz przeciwnie — bardzo intensywne. Idealnie sprawdzają się szczególnie latem i wiosną. W tym miejscu warto dodać, że jedną z głównych przesłanek decydujących o tym, jakie perfumy wybieramy, jest właśnie pora roku. W ciepłe miesiące zdecydowanie preferujemy zapachy świeże i lekkie, z kolei zimną pozwalamy sobie na te cięższe i bardziej zmysłowe kompozycje. Wśród tego typu zapachów dużą popularnością cieszą się perfumy orientalne o ciepłej barwie, w których składzie znajdziemy m.in. kurkumę, wanilię, drewno sandałowe czy nuty korzenne. Zapachy takie są niezwykle oryginalne, często przeznaczone na specjalne okazje.

Zdjęcie

Wśród kompozycji zapachowych, które stały się w ostatnich latach bardzo popularne, nie można zapomnieć o zapachach z kategorii Gourmand, cechujących się aromatami niezwykle słodkimi. W składzie tego typu perfum znajdują się aromaty czekolady czy toffi, co sprawia, że zapachy te są przeznaczone raczej dla młodszego grona odbiorców, lubiącego zwracać na siebie uwagę.

Projektując nowe kompozycje zapachowe, trzeba mieć zawsze na uwadze zmieniający się czas i ewoluujące wymagania klientów — zapach musi nadążać za naszym stylem życia oraz trendami i to jest właśnie zadaniem prawdziwych architektów zapachów.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

adidasairlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkibutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonflakonformaformowanie wtryskowefragrancefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolorkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Trendy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *