Mylnym przekonaniem jest, że kiedyś ludzie nie marzyli o luksusowych towarach i posiadaniu produktów „znanych marek”. Majętni ludzie chwalili się przecież tkaninami sprowadzonymi z Indii, perfumami z Francji, czy garniturami od najlepszych krawców. Wszelkiego rodzaju luksusy zarezerwowane były jednak tylko dla najbogatszych grup społecznych. Dzisiaj zdecydowanie więcej osób sprawia sobie „małe przyjemności” w postaci zakupów produktów luksusowych. Z czego to wynika? Czy jako społeczeństwo naprawdę bogacimy się w takim tempie, w jakim rośnie rynek dóbr luksusowych, czy po prostu staliśmy się bardziej próżni i rozrzutni?
Efekt psychologiczny i ukryte wartości
Jeszcze kilkanaście lat temu wyznacznikiem luksusu i powodem do zazdrości były ubrania z charakterystycznymi trzema pasami czy auta zachodnich marek. Dzisiaj te przedmioty są już dostępna dla zdecydowanie większej grupy społecznej, ale korzystanie z produktów czy usług marek ze znanym logo wciąż wpływa bardzo mocno na samopoczucie konsumentów. Do podwyższonej samooceny dochodzi jeszcze fakt kojarzenia danej marki z konkretnymi wartościami – najczęściej wartościami, które konsumenci podziwiają.
Zegarek marki Rolex. Zdjęcie
Znane marki luksusowe
Rynek produktów premium ma dzisiaj tak ogromny zakres, że można by go podzielić na wiele podkategorii. Najlepiej świadczy o tym fakt, że większość produktów i usług posiada pewne ceny minimalne, ale praktycznie nie ma dla nich górnej granicy cenowej. Na przykładzie win można powiedzieć, że rozsądna, górna granica dla tego typu produktów luksusowych w zasadzie nie istnieje. Odpowiedni logotyp, opakowanie, historia stojąca za marką, rocznik wina, miejsce pochodzenia, proces produkcji i wiele innych cech. W każdym z tych czynników zawarta może być unikatowa wartość, którą wycenić można jedynie poprzez kwotę, którą nabywcy są gotowi za produkt zapłacić.
Oczywiście towary z samego „szczytu szczytów” nie są osiągalne dla kogoś zarabiającego tzw. średnią krajową. Faktem jest jednak, że przeciętny konsument może sobie coraz częściej pozwolić na zakup towarów marek premium.
Luksus staje się standardem
Duży wpływ na wzrost sprzedaży produktów luksusowych mają oczywiście rosnące potrzeby przynależności do wyższych grup społecznych i ciągłe aspirowanie do podwyższenia swojego standardu życia. Z drugiej strony możliwości do takich starań zdecydowanie podnoszą rosnące zarobki, pojawianie się produktów premium zbliżonych ceną do standardowych odpowiedników, a także wypuszczanie tańszych serii produktowych przez znane marki. Przykładem tego ostatniego działania może być chociażby udostępnianie do sprzedaży w sieciach typu „Lidl” perfum Versace, czy torebek firmy Wittchen.
Rynek kosmetyków luksusowych
Całkowita wartość rynku produktów luksusowych w Polsce zalicza ciągły wzrost. W 2018 roku branża ta warta była ok. 24 mld złotych, co było wynikiem aż o 13% wyższym, niż w roku poprzedzającym. Trend ten był identyczny na rynku kosmetycznym, gdzie średnie tempo wzrostu na lata 2018-2023 prognozowano jeszcze do niedawna na 6,2%, ale po udanym 2018 roku, wydaje się, że skala wzrostu może być dużo wyższa.
Pomimo szybkiego rozwoju, polski rynek kosmetyków luksusowych jest wciąż 17 razy mniejszy, niż rynek francuski. Jest to jednak powodem do optymizmu, bowiem nasi konsumenci na pewno będą dążyć do poziomu życia zachodnich sąsiadów. To z kolei może jeszcze przyśpieszyć rozwój rynku premium.
„Polski rynek luksusowych kosmetyków i perfum jest wciąż kilkakrotnie mniejszy w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej, jednak od wielu lat stabilnie rośnie. Jeżeli spojrzymy na prognozy sprzed kilku lat, to ten wzrost jest wyższy niż zapowiadano. Zwiększająca się liczba zamożnych Polaków będzie napędzać popyt na dobra tej i pozostałych kategorii.” – opisywała sytuację na rynku, w rozmowie z portalem wirtualnekosmetyki.pl, Szefowa Działu Komunikacji marki Dr Irena Eris, Joanna Łodygowska.
Czy trend luksusu zabije marki tanich perfum?
Wraz z rozwojem rynku produktów luksusowych, w tym rynku perfum, pojawiło się wiele wątpliwości, co do przyszłości innych segmentów rynku zapachów. Eurotrend International przeprowadził nawet badania, które miały ocenić wpływ rozwoju rynku perfum luksusowych na rynek produktów masowych tej samej branży. Na przykładzie rynku amerykańskiego wykazano, że od 2000 roku, wraz ze wzrostem poziomu zamożności mieszkańców USA oraz zwiększonym popytem na produkty luksusowe, aż o połowę zmalała sprzedaż tanich perfum sprzedawanych klientom masowym.
Jak opisuje portal fashionbiznes.pl, bogaci klienci nie oszczędzają na perfumach i chcą pachnieć inaczej niż większość, mniej zamożni upodabniają się do nich kupując tańsze wody toaletowej tych samych luksusowych marek. Klienci rzadziej inwestują już w tanie marki perfum…
Powrót do listy artykułów