Paco Rabanne i opakowania do perfum. Czy to koniec pewnej ery w świecie designu?
Z początkiem miesiąca, 3 lutego odeszła ikona w świecie designu i projektowania. W wieku 88 lat zmarł Paco Rabanne, słynny hiszpański projektant mody, znany ze swoich perfum oraz ubrań. Został zapamiętany jako modowy indywidualista, którego futurystyczna wizja i użycie niekonwencjonalnych materiałów pozostawiły duży ślad w świecie projektowym, modowym i biznesowym.
Jego śmierć w Portsall we Francji została potwierdzona przez hiszpańską grupę Puig, która kontroluje dom mody Paco Rabanne i biznes perfumeryjny.
Paco Rabanne urodził się w 1934 roku w miejscowości Pasaia w Hiszpanii. Jego prawdziwie imię i nazwisko to Francisco Rabaneda y Cuervo. Po wybuchu wojny domowej w Hiszpanii razem z matką uciekł do Paryża.Tam przybrał znane na całym świecie połączenie imienia Paco i nazwisko Rabanne. Paco to, po grecku „kruk”. To właśnie ten ptak był uważany za patrona w jego rodzinie. Wierzył, że nowe imię i nazwisko przyniesie mu szczęście.
Światową sławę zdobył w latach 60. XX wieku. Znany był z używania nietypowych materiałów, między innymi metalu i plastiku. Popularność, a zarazem kontrowersje, wzbudziła prezentacja w 1966 roku kolekcja „12 sukienek ze współczesnych materiałów, nienadających się do noszenia”, stworzonych z plastiku i metalu.
Zaledwie trzy lata po stworzeniu pierwszej „rewolucyjnej” kolekcji ubrań, Rabanne zwrócił uwagę na linię perfum.
I nic dziwnego. Nie wystarczy powiedzieć, że dziś produkcja perfum i kosmetyków przynosi Domowi Rabanne znaczne zyski. Ten biznes staje się głównym źródłem dochodu. Pod koniec lat 60-tych rozpoczął współprace z firmą PUIG z Barcelony. To współpraca zaowocowała wprowadzeniem linii perfumeryjnej Paco Rabanne. W 1976 roku firma PUIG zbudowała pierwszą fabrykę perfum Paco Rabanne w Chartres we Francji.
Skupimy się na opakowaniach do perfum, które zostały zaprojektowane i wydane przez markę Paco Rabanne.
Calendre
Pierwszy zapach stworzony przez Rabanne „Calandre” (1969) natychmiast podbił serca kobiet.
Fot.: Źródło
W samym flakonie widzimy połączenie dwóch materiałów: szkła i metalu, z którymi projektant lubił pracować i eksperymentować. Nasadka perfumeryjna jest również imitacją metalu, a to idealnie łączy się z obramowaniem i podstawą szklanej butelki.
Fot: Źródło
Fot.: Źródło
Pour Homme
Kolejny zapach od Paco Rabanne to Pour Homme (1973), lekko pikantny, zdobył w 1974 roku Oskara branży perfumeryjnej, a mianowicie nagrodę Fragnance Foundation Recognition Award za kompozycję i opakowanie.
Fot.: Źródło
Perfumy Paco Rabanne Pour Homme po raz pierwszy trafiły na rynek już w roku 1973. Od tej pory nie straciły nic ze swojego uroku, stając się ulubieńcem wielu pokoleń mężczyzn. Minimalizm oraz kolor zielony nadają świeżości. Trzeba dodać, że logo składające z liter „p” i „r” tworząc logo marki jest niezmienne, ponadczasowe i aktualne do tej pory.
Fot.: Źródło
La Nuit
Kolejnym zapachem, który wypuściła marka Paco Rabanne to „La Nuit” (1985). Poniżej pierwotna forma flakonu perfumu.
Fot:. Źródło
Widać, że projektant zadbał o linie oraz ich idealne połączenie. Nasadka z butelką tworzą prawie jedną całość, która może przypominać „fasolkę”. Można to zauważyć po zewnętrznym i wewnętrznym kształcie, jak również patrząc na atomizer.
Pierwsza wersja flakonu i kartonowego, ciemno granatowego opakowania.
Fot.: Źródło
Rebranding opakowania perfum. Można dostrzec zmianę w kształcie butelki szklanej oraz w nasadce, która została zwężona i rozciągnięta. Zachowano kształt i formę flakonu w połączeniu z przeźroczystą nasadką. Opakowanie również zmieniło delikatnie swój wygląd. Zostało w ciemnej tonacji czerni, natomiast zamiast flesha lub błysku światła widzimy poświatę w kolorze niebiesko-granatowym, odciętą ukośną linią.
Fot.: Źródło
Tenere – zapach dla mężczyzn – 1998
Ciekawy flakon przykuwa uwagę użytkownika. Charakterystyczne poziome wcięcia w szklanej butelce, jak również połączenie kolorów czerni i czerwieni daje przekonanie, że Paco Rabanne już 40 lat temu był wizjonerem w dziedzinie perfum oraz opakowań kosmetycznych.
Fot.: Źródło
Ultraviolet – zapach dla kobiet – 1999
Fot.: Źródło
Produkt łączący awangardową sztukę i nowoczesne technologie. Wyjątkowy i piękny flakon zbudowany jest z ulubionych materiałów Paco Rabanne: szkła, metalu i silikonu. Spray uruchamiany jest naciśnięciem od góry całego flakonu. Charakterystyczny owalny kształt w połączeniu z mocnym fioletem sprawia, że nie można przejść obojętnie obok tego produktu.
Sprawdź jak w rzeczywistości wygląda to opakowanie do perfum Paco Rabanne:
Ultraviolet MAN
W 2001 roku premierę miał kolejny zapach z linii Ultraviolet MAN
Fot.: Źródło
Warto zwrócić uwagę na ten flakon, który został zbudowany ze szkła, metalu, a także silikonu i nie posiada standardowego dozownika. W celu aplikacji należy nacisnąć miękki, umieszczony z boku fioletowy element.
Zobacz krótką animację działania mechanizmu:
Odrobina dystansu, ponieważ wydaję się, że poniżej znaleźliśmy przykładowy przedmiot, którego kształt mógł być inspiracją do stworzenia flakonu Ultraviolet Man.
Fot.: SpyShop
Taką reklamą m.in. promowano zapachy dla kobiet i mężczyzn Paco Rabanne Ultraviolet:
Rabanne był jednym z pionierów internetowej sprzedaży perfum, którą uruchomił już w połowie lat 90.
„Świat zapachów jest dla mnie bardzo ważny” – mówi Paco Rabanne. Pomysł na nowy zapach pojawia się, gdy „kiedy jest zapotrzebowanie”. „Po pierwsze to obraz. Wizualny obraz współczesnego mężczyzny lub kobiety w bardzo specyficznej sytuacji. Na jej podstawie dodawane są smugi zapachów, które uzupełniają obraz. Trzeba tylko wiedzieć, co się dzieje w tej dziedzinie, a następnie wymyślać i wprowadzać nowe funkcje. Wymyśl nowe butelki i nowe zapachy. To praca twórcza”.
Kunszt pracy twórczej można zauważyć w poniższym opakowaniu do najpopularniejszego zapachu, a mowa o Paco Rabanne i produktach linii XS (Excess Pour Homme) dla kobiet i mężczyzn.
Pure XS for Her
Fot.: Źródło
Można śmiało napisać, że to opakowanie jest dziełem sztuki pod względem wizualnym. Flakon z symbolem węża jest bardzo intrygujący i niebanalny. Designerska wizja ze złotym wężem na butelce powoduje, że Paco Rabanne Pure XS for Her jest łatwo rozpoznawana, a postawiona na półce stanowi przyciągającą wzrok ozdobę. Delikatna, ciemno-czarna i lakierowana nasadka wykonana została z kopoliestru i złotego węża z ABS na rzeźbionej szklanej butelce.
Pure XS for man
Fot.: Źródło
Kształt nasadki jest dopasowany do formy butelki, dzięki temu tworzy się jedna scalona bryła. Górna część nasadki jest zaokrąglona, dzięki temu forma i linie sprawiają symetryczne połączenie.
Połączenie błękitu, który w połowie flakonu przechodzi gradientem w czerń wraz ze złotymi napisami, tworzy ekskluzywne opakowanie. Jest to współczesny projekt, który zainspirowany został ideą zapalniczki, Pure XS otwiera się jedną ręką, a czarna lakierowana nasadka jest przymocowana do pierścienia. Butelka to ciężkie szkło z wypolerowanymi krawędziami: instynktowne i treściwe niczym fragment kolumny antycznego budynku.
Ze świata mody wycofał się w 1999 roku i od tamtej pory rzadko pojawiał się publicznie. Był osobą bardzo przesądną, wierzącą w astrologię i okultyzm, uważał się za „medium”. Przepowiadał na przykład, że na przełomie mileniów, rosyjska stacja kosmiczna… spadnie na Paryż.
Został zapamiętany jako modowy indywidualista, którego futurystyczna wizja i użycie niekonwencjonalnych materiałów pozostawiły duży ślad – który wciąż odbija się echem.
1 Million
W historii perfum Paco Rabanne największym sukcesem okazał się jednak zapach 1 Million.
Fot.: Źródło
Fot.: Źródło
Jedna z ikon oraz bestsellerów w świecie opakowań perfumeryjnych. Niekonwencjonalne podejście do formy sprawia, że największą popularnością cieszą się perfumy męskie 1 Million stworzone w 2008 roku. Zapach został zamknięty w charakterystycznym flakonie w kształcie sztabki złota. Efektowny flakon i słodycz zapachu Paco Rabanne 1 Million powodują, że jest to nadal chętnie kupowany prezent dla ich mężczyzn przez kobiety.
Fot.: Źródło
Na powyższym zdjęciu można zauważyć, jak dopracowane zostało opakowanie. W jednym opakowaniu zostawiono oryginalne perfumy, a pozostałe elementu przypominają ułożone sztabki złota. Scena jak z filmu lub jakiejś mennicy.
Narracja tego opakowania wzbudza poczucie luksusu, bogactwa oraz niedostępności. Opakowanie posiada również charakterystyczny ornament połączony z liczbą 1 oraz napisem Million w środkowej części flakonu. System dozowania zapachu nie jest widoczny od razu, ale dyskretnie ukryty w tyle flakonu. Atomizer działa na zasadzie naciśnięcia od góry do dołu całej, tylnej jego części.
Fot.: Źródło
Lady Million
Po dwóch latach pojawiła się odpowiedź na męski zapach 1 Million, a mowa tutaj o zapachy przeznaczonym dla kobiet – Lady Million. Powstała z inspiracji złotem i bogactwem, Tematyczny flakon swoim kształtem przypomina diament, który idealnie uzupełnia zapach dla mężczyzn w formie sztabki złota.
Fot.: Źródło
Fot.: Źródło
Stylizacja i wykonanie zdjęć są bardzo zbliżone do prezentacji produktu 1 Million. Pozostały zachowane złote elementy, minimalistyczny atomizer oraz ukryty system dozowania w górnej części opakowania. Naciśnięcie środkowego wieloboku, który znajduje się w górnej części flakonu sprawi, że zawartość wydostanie się z diamentowej szklanej butelki.
Fot.: Źródło
Invictus
Kolejnym przełomowym produktem od Paco Rabanne jest zapach Invictus
Fot.: Źródło
Forma flakonu i opakowania przypomina puchar olimpijski. Podstawa butelki jest wysoka i stabilna. Butelka u podstawy ma lekko zaokrąglone krawędzie, a następnie przechodzi w linie proste ku górze. Butelka łączy się z metalizowaną częścią i mechanizmem atomizera. Od góry wyłaniają się charakterystyczne uchwyty pucharu, które mogą być również symbolem skrzydeł. Aby dozować zawartość flakonu, należy nacisnąć górną część. Warto zauważyć, że na górnej, metalizowanej części pojawia się grawer z nazwą produktu INVICTUS.
Fot.: Źródło
Olympea
Czy tylko mężczyźni mogą być zwycięzcami? Otóż marka Paco Rabanne oznajmia kolejnym zapachem i flakonem, że nie! Kobiety również są silne, pewne siebie i odnoszą swoje zwycięstwa. Tak można opisać zapach Olympea, który jest odpowiedzią do wcześniej wspomnianego pucharu.
Fot.: Źródło
Design flakonu nawiązuje do wieńca laurowego, który od zamierzchłych czasów stanowi symbol zwycięstwa i sławy. Autorem projektu jest artysta Marc Ange, pochodzący z Rzymu. Opakowanie perfum dla mężczyzn Invictus Paco Rabanne jest wyraźnie inspirowane pucharem olimpijskim. Olympea to z kolei nawiązanie do medalu z igrzysk sportowych. Taki „puchar” czy „medal” na półce może być świetną motywacją, by każdego ranka wierzyć w swoje możliwości.
Poniżej reklama zapachu:
Pacollection
Czy można stworzyć opakowanie perfumeryjne, któremu po upadku nic się nie stanie? Owszem i to pokazała marka Paco Rabanne w nazwanym przez siebie manifeście składającym się z dziewięciu zapachów unisex. To ciekawy i niekonwencjonalny sposób na to, by flakon mieć zawsze pod ręką i transportować go w dowolne miejsce. Dodatkowo to niezwykle przykuwające uwagę opakowanie perfum przez swój metaliczny wygląd. Opakowanie jest lekkie, miękkie i elastyczne, ale przede wszystkim jest nietłukące.
Jest to również oksymoron projektowy i wizualny, ponieważ na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że opakowania są wykonane z prawdziwego metalu, a w rzeczywistości to opakowanie, które w dotyku ma zupełnie inną formę i strukturę.
Fot.: Źródło
Phantom
Futurystyczny flakon, który swoim wykonaniem i formą nie przypomina w swoim wyglądzie opakowania perfumeryjnego. Fobot zamiast klasycznego flakonu? Czemu nie! Tak zadziwia nas marka Paco Rabanne swoim zapachem o nazwie Phantom.
Fot.: Źródło
„Po ponad dekadzie od hitu, jakim był i wciąż jest One Million, po raz kolejny chcieliśmy czymś zaskoczyć odbiorców. Przełamać stereotypy, zburzyć granice i zaoferować wyjątkową wizję odzwierciedlającą aspiracje młodszego pokolenia. Z ikonicznym designem, zupełnie innym niż wszystko, co znane było na temat perfum. Mamy ogromne ambicje. Phantom jest największym lansowaniem ostatniej dekady dla Paco Rabanne Perfumes. Chcemy, aby stał się kluczowym motorem naszego rozwoju i podbił serca młodszych odbiorców”.
JEROME LELOUP – Wiceprezes Paco Rabanne
Fot.: Źródło
Nowa era interakcji użytkownika z opakowaniem. Flakon Phantom ma wbudowaną funkcję NFC.
„Wystarczy dotknąć głowy flakonu PHANTOM smartfonem, aby połączyć się ze światem PHANTOMA: interaktywnymi filtrami, rzeczywistością rozszerzoną, interaktywnymi grami i innymi treściami, które można udostępniać w mediach społecznościowych. To nowa koncepcja zapachu, która odpowiada na aspiracje pokolenia Z do rozrywki i potrzeby dzielenia się w mediach społecznościowych swoimi doświadczeniami”.
JEROME LELOUP – Wiceprezes Paco Rabanne
Marka Paco Rabanne już od dawna miała pomysł na stworzenia butelki w kształcie robota. Ten futurystyczny kształt w stylu retro jest kultowy i bardzo kolekcjonerski. Poniżej równie wizjonerska reklama zapachu:
Famme
Pojawiła się kobieca odpowiedź na Phantom. Paco Rabanne przedstawił zapach Fame.
Fot.: Źródło
Paco Rabanne, zasłynął w 1966 roku wraz z pokazem, w którym modelki wyszły w nietypowych sukienkach wykonanych z metalowych elementów, które według innych były niezdatne do codziennego użytku, a tym bardziej modelingu. Awangardowe stroje projektanta przełamały tradycyjne rozwiązania, a jednocześnie były ikoną rzemiosła i twórczości Paco Rabanne’a Inspirując się jedną z kreacji z tej kultowej kolekcji, Paco Rabanne wprowadził flakon dla nowego zapachu. Butelka Fame przedstawia żeńską postać, która ma na sobie srebrną sukienkę z płytek, przypominających rycerską zbroję.
Fot.: Źródło
To tylko niektóre z czołowych projektów, które wyszły spod szyldu marki projektowej Paco Rabanne. Większość przedstawionych projektów została rozbudowane o produkty pochodne lub powstały różne odmiany danej linii zapachów. Mamy nadzieje, że chociaż trochę przybliżyliśmy kunszt designu, wzornictwa oraz wizji w łączeniu wielu materiałów w nietypowych formach i kształtach. Opakowania
Miejmy nadzieje, że ta myśl i idea projektowa zostanie w duchu marki nawet po śmierci pioniera i wybitnego projektanta Pana Paco Rabanne, który zmarł 3 lutego 2023 roku.
Dodajmy, że obecnie dyrektorem kreatywnym jego marki jest Julien Dossena.
Zdjęcie artykułu:
Rabanne in his Parisian atelier in 1996. Credit: Eric Robert/Sygma/Getty Images
Powrót do listy artykułów