JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Perfumy unisex a postrzeganie damskich i męskich zapachów

Chociaż perfumy unisex wciąż nie dorównują popularnością indywidualnym zapachom damskim i męskim, powoli zaczynają zaznaczać swoją obecność na rynku. Co bardziej zaskakujące, podział ten przez długi czas nie obowiązywał.

Uniwersalne perfumy

Już od tysiącleci ludzie używali perfum, olejków i innych substancji w mniejszym lub większym stopniu wpływających na zapach ciała. Starożytni Egipcjanie używali perfumowanych balsamów podczas ceremonii religijnych i wykorzystywali ekstrakty drzewne do podsycenia zapachu atmosfery przy odprawianiu rytuałów. Inne rośliny, takie jak róża czy mięta pieprzowa, służyły do produkcji pachnideł leczniczych i domowych środków ocucających. Historia zatoczyła pod tym względem koło, ponieważ obecnie również stosuje się wiele wysokiej jakości aromaterapeutycznych olejków perfumowanych. Są one pozyskiwane w dokładnie w taki sam sposób, jaki czynili to najdawniejsi przodkowie. Produkty, które wpływają na zapach ciała, były wysoko cenione w każdej kulturze. Z czasem szlaki handlowe pozwoliły na sprowadzanie składników z wielu części świata, dzięki czemu zaczęto produkować szerszy zakres zapachów. W przeszłości ludzie często tworzyli własne eliksiry zapachowe, z wykorzystaniem domowych kwiatów i ziół. Wówczas nikt jednak nie przywiązywał wagi do podziału zapachów na damskie i męskie.

Źródło

Historia rozdzielenia zapachów perfum

Pod koniec XIX wieku miała miejsce pierwsza prawdziwa era perfum, o której usłyszała ludzkość. Była ona następstwem znacznego rozwoju wiedzy na temat chemii organicznej, dzięki której na rynku pojawiły się zupełnie nowe zapachy. Syntetyczne składniki zaczęły coraz częściej zastępować trudne do odnalezienia i kosztowne elementy naturalnych kompozycji perfum. Wraz z narodzinami nowoczesnego przemysłu perfumowego w latach 20. XX wieku, stopniowo zaczęto odchodzić od uniwersalnych pachnideł na rzecz produktów o właściwościach zapachowych przeznaczonych wyłącznie dla kobiet lub mężczyzn. Dowiedziono wówczas, że nic nie wzbudza podświadomości płci przeciwnej mocniej, niż efektowne perfumy. Zapach jest w stanie przekazać coś bardziej tajemniczego, urzekającego i mniej uchwytnego niż makijaż czy ubiór. Nic więc dziwnego, że zapachy wzmacniające stereotypy na temat tożsamości płciowej okazały się znacznie popularniejsze od bardziej uniwersalnych kompozycji. Postrzeganie „damskich i męskich” zapachów ma więc podłoże ściśle kulturowe i nie jest wrodzone.

Źródło

Popularność zapachów unisex

Perfumy unisex stanowiły niszę na rynku przez bardzo długi czas, jednak obecnie ich popularność zaczyna stopniowo wzrastać. Wynika to przede wszystkim z większej świadomości i otwartości społeczeństwa w odniesieniu do kwestii tożsamości płciowej oraz zmian w  stereotypowym postrzeganiu męskich i kobiecych atrybutów, takich jak zapach. Klasyczne damskie perfumy są nieco słabsze od męskich i posiadają więcej słodszych nut. Dlatego przez długi czas uważano, że męskie kosmetyki powinny być pozbawione woni kwiatowych. Zazwyczaj perfumy dla mężczyzn są bardziej wyrazistsze i esencjonalne, w związku z czym podobają się bardzo wielu kobietom.  Popularność mniej oczywistych zapachów została dostrzeżona przez producentów, którzy coraz częściej wypuszczają na rynek perfumy unisex. Doceniają je sami klienci, którzy mniej lub bardziej świadomie zaczynają kierować się przede wszystkim własnymi upodobaniami. Wszystko to sprawia, że nieco sztuczny podział na damskie i męskie zapachy powoli zaczyna się zacierać, a perfumy unisex stają się coraz powszechniejsze.

Źródło

Źródło

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

adidasairlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkibutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonflakonformaformowanie wtryskowefragrancefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolorkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Trendy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *