JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Opakowanie cenniejsze niż produkt

Wygląd każdego z elementów wchodzących w skład opakowań perfumeryjnych nigdy nie jest dziełem przypadku. To wypadkowa pracy zespołowej wielu specjalistów, którzy w procesie tworzenia produktu analizują, testują i obliczają. Wszystko po to, aby zaprojektowane opakowanie perfumeryjne, czyli butelka, nasadka, atomizer oraz opakowanie zewnętrzne tworzyły harmonijną, funkcjonalną całość, odpowiadającą oczekiwaniom Klientów i perfekcyjnie uzupełniającą znajdujący się we flakonie zapach.

Flakon

Jest elementem opakowania, z którym perfumy mają bezpośredni, stały kontakt. W związku z tym, w produkcji butelek konieczne jest stosowanie neutralnych surowców, które nie wejdą w reakcję z zawartością. Odpowiednie właściwości ma w tym zakresie szkło, będące dodatkowo materiałem plastycznym, podatnym na formowanie i poddającym się różnym metodom obróbki (piaskowanie, grawerowanie, koloryzacja), co chętnie wykorzystują projektanci. Choć specyfika szkła narzuca pewne ograniczenia względem wzornictwa, możliwe jest uzyskanie fantazyjnych i trudnych z technicznego punktu widzenia form, czego przykładem są między innymi flakony zaprojektowane dla perfum Carolina Herrera Good Girl, Kenzo Flower, Jean Paul Gaultier czy też Bonbon marki Viktor & Rolf.

Carolina Herrera Good Girl

Kenzo Flower by Kenzo

Jean Paul Gaultier Le Male

Viktor and Rolf Bonbon

Atomizer

Elementem funkcjonalnym opakowania perfumeryjnego jest atomizer, którego wynalezienie przypada na koniec XIX wieku. Działanie atomizera opiera się na różnicy ciśnień – po wciśnięciu tłoka znajdująca się w butelce substancja jest wypychana przez wężyk i rozpylana w powietrzu w postaci maleńkich kropel. Atomizery są praktyczne, proste w użyciu i higieniczne, zapobiegają też rozlaniu się perfum oraz ich wietrzeniu. I choć ich pozycja na rynku wydaje się niezachwiana, projektanci również na tym polu poszukują nowych rozwiązań. Ciekawą koncepcją jest Note – przejrzysty aplikator, który napełnia się automatycznie kroplą perfum przy każdym zdjęciu nasadki, przedstawiony światu w 2015 roku i do niedawna zarezerwowany wyłącznie dla produktu Dior J’Adore Touche de Parfum.

Dior J’Adore Touche de Parfum

Nasadka

To część opakowania perfumeryjnego, która posiada dwie funkcje – praktyczną (zabezpiecza atomizer przed przypadkowym naciśnięciem) oraz estetyczną (wieńczy produkt). Nasadki wykonywane są z najróżniejszych materiałów – z drewna, szkła, stali lub rozmaitych tworzyw, a obserwując pojawiające się na rynku nowości można stwierdzić, iż ich formę ogranicza w tej chwili jedynie wyobraźnia projektanta. Godnymi uwagi przykładami nasadek są z pewnością te zaprojektowane dla perfum L’Air du Temps (Nina Ricci), które przyjęły kształt uchwyconych w locie gołębi. Zainteresowanie wzbudzają również nasadki stworzone dla męskiego zapachu Azzaro Wanted w kształcie komory nabojowej, dla kolekcji Portraits (Penhaligon’s) inspirowane motywami łowieckimi czy też dla damskich perfum Grace (surlynowa nasadka w kształcie kuli ma w górnej części dwa wystające punkty, całość przywodzi na myśl sylwetkę kota, a projekt nazwano „me-wow”).

 

Nina Ricci L’Air du Temps

Azzaro Wanted

Grace Coddington Grace for women

Opakowanie zewnętrzne

Jest równie ważne, jak flakon znajdujący się wewnątrz. Opakowania zewnętrzne są bardzo często odpowiedzialne za obudzenie w kliencie chęci posiadania produktu, impulsu prowadzącego do odkrycia kolejnych elementów – butelki, nasadki i zapachu. Opakowania zewnętrzne wykonuje się z najrozmaitszych materiałów. Projektanci sięgają zarówno po tektury zdobione tłoczeniami i złoceniami, jak i po metalowe puszki, kreując produkt zgodny z charakterem zapachu, z wysokiej jakości surowców. Obecnie, wśród najpopularniejszych trendów zaobserwować można dążenie do eleganckiej prostoty, chęć oddziaływania na zmysły kupującego (kolor, faktura) oraz wykorzystanie materiałów bezpiecznych dla środowiska naturalnego. Doskonałym przykładem będzie tutaj opakowanie zewnętrzne dla nowego zapachu Kenzo World, z wieloma warstwami tłoczeń oraz termodruku.

Kenzo World

Inne elementy

Oprócz podstawowych elementów opakowań perfumeryjnych wymienionych wcześniej, czasami produkt uzupełniają również inne szczegóły. Na przykład czarna, bawełniana tasiemka, jak w przypadku perfum My Burberry Black marki Burberry, szyfonowa kokarda jak w YSL Mon Paris czy też galwanizowana zawieszka w kolorze różowego złota, wieńcząca butelkę perfum Kenzo World.

Burberry My Burberry Black

YSL Mon Paris

Kenzo World

 

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

Airlessamerykaaplikacje mobilneatomizerAutomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebutelkicertyfikacjadermokosmetykidesigndrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonformaformowanie wtryskowefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumHistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkontrola jakościkosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuLuksusluksusowe perfumymarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjaMilenialsinasadkaNasadkinowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneOpakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyProces produkcjiproces produkcji perfumProces projektowaniaProdukcjaprodukcja opakowańProduktprodukty walentynkoweProjektowanieprojektowanie opakowańprzemysł kosmetycznyrynek kosmetycznyrynek produktów bioskładnikiskładniki perfumsłoikiSocial Mediasprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłoTrendytrendy 2018trendy konsumenckieTworzywa sztuczneusawywiadZamknięciazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Trendy