JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Proces produkcji perfum

Perfumy – znane już w czasach starożytnych (Egipt, Mezopotamia, Rzym), cenione w średniowieczu i w czasach renesansu, uwielbiane na dworze Marii Antoniny i rozchwytywane w czasach Napoleona Bonaparte… Kiedyś komponowane były wyłącznie z esencji naturalnego pochodzenia przez artystów, dziś wytwarzane są masowo przez kompanie kosmetyczne (Estée Lauder, L’Oréal, LVMH czy też Shiseido), wykorzystujące w procesie produkcji zaawansowane technologicznie, w pełni skomputeryzowane maszyny i najczulsze urządzenia pomiarowe.

Krótka historia

Historia współczesnego perfumiarstwa rozpoczęła się stosunkowo niedawno, ponieważ dopiero pod koniec 19 stulecia. Łączy się z odkryciami, jakich dokonano w tym czasie w dziedzinie chemii organicznej (m.in. produkcja przemysłowa waniliny, pozyskanie sztucznego piżma). Prawdziwa rewolucja przyszła jednak jeszcze później. W latach 70. XX wieku, w dobie szalejącego już konsumpcjonizmu, zmieniło się podejście do marketingu. Konsumenci chcieli dużo i natychmiast, a rynki usiłowały sprostać tym wymaganiom. Trend ten nie ominął również branży perfumeryjnej – rosnący popyt wymagał większej podaży, a to znów wymagało sięgnięcia po dostępniejsze, często tańsze substancje. W ten sposób, niegdyś subtelna sztuka łączenia zapachów zamieniła się w uprzemysłowiony w pełni proces produkcji angażujący najnowsze technologie i osiągnięcia nauki.

Składniki – naturalne i syntetyczne

Nie można zaprzeczyć, iż komponowanie perfum jest wciąż jak komponowanie muzyki. Poszczególne nuty razem tworzą harmonijny efekt końcowy, a zarówno charakter zapachu, jego złożoność jak i trwałość zależne są od typu oraz ilości użytych składników – naturalnych i syntetycznych. Te pierwsze to przede wszystkim ekstrakty (olejki) z kwiatów i ich pąków, owoców, kory, nasion, żywic, liści czy też traw. Wliczają się tutaj również składniki pochodzenia zwierzęcego, takie jak ambra (wydzielina z przewodu pokarmowego kaszalota), kastoreum (wydzielina z gruczołów skórnych bobra europejskiego), plastry pszczele czy piżmo, a także porosty. W przypadku składników syntetycznych możliwe jest między innymi tworzenie niewystępujących w naturze zapachów. Właściwości syntetycznych substancji dają niemal nieograniczone możliwości w zakresie pozyskiwania najrozmaitszych komponentów, w tym również tworzenia substytutów naturalnych składników (np. białe piżmo) lub powtarzania naturalnych zapachów niemożliwych do pozyskania ze źródła (np. zapachu konwalii majowej).

Ekstrakcja

Proces ten jest niezbędny w pozyskiwaniu esencji z zebranych składników naturalnych. Istnieje kilka stosowanych powszechnie metod. Najpopularniejszą i uchodzącą za najbardziej ekonomiczną jest ekstrakcja z udziałem rozpuszczalnika organicznego, wytrącającego molekuły zapachowe z materiału. Surowiec roślinny (kwiaty, pąki, trawy, liście) jest najczęściej poddawany destylacji parowej, a z kory drzew czy też surowca pochodzenia zwierzęcego pozyskuje się ekstrakt przy pomocy destylacji na sucho. Można również zastosować tłoczenie na zimno, jednak jest to metoda wykorzystywana przede wszystkim w przypadku cytrusów. Syntetyczne składniki powstają zaś w laboratoriach, a komponowane są przez specjalistów chemii perfumeryjnej. Ich właściwości to wypadkowa precyzyjnych obliczeń, testów i pomiarów. Dużą zaletą składników syntetycznych jest ich powtarzalność oraz stabilność, o którą niekiedy trudno w przypadku składników naturalnych (ilość olejów eterycznych w roślinach jest chociażby zależna od panujących warunków atmosferycznych w danym sezonie).

Łączenie składników i leżakowanie

Kolejnym etapem jest łączenie poszczególnych składników. Stworzenie jednego, konkretnego zapachu to proces żmudny, angażujący umiejętności specjalisty z branży – tak zwanego „nosa”, mistrza perfumiarskiego. Gotowa kompozycja jest następnie łączona z alkoholem oraz wodą. Zarówno stężenie olejów zapachowych, jak i ilość dodanego rozpuszczalnika różnią się w zależności od tego, czy produkowana jest woda kolońska, toaletowa czy może inny wariant (mianem perfum właściwych określa się fachowo te mieszaniny, które zawierają około 40% esencji zapachowej). Gotowe perfumy następnie przez pewien czas „odpoczywają” – na tym etapie składniki ostatecznie się wiążą.

Czy produkcja perfum kończy się na stworzeniu zapachu?

Nie – to dopiero początek drogi. Dziś oprócz skomponowania zapachu i rozlania go do buteleczek potrzeba czegoś więcej. Niezbędna jest wartość dodana, kompleksowy plan działań marketingowych ukierunkowanych na potrzeby odbiorcy, obranie konkretnej filozofii, a także odpowiednie podanie produktu – opakowanie go tak, aby potencjalny Klient zapragnął perfum jeszcze przed ich nałożeniem na skórę i powąchaniem.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

Airlessamerykaaplikacje mobilneatomizerAutomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebutelkicertyfikacjadermokosmetykidesigndrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonformaformowanie wtryskowefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumHistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkontrola jakościkosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki naturalnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuLuksusluksusowe perfumymarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjaMilenialsinasadkaNasadkinowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneOpakowanieopisy perfumorionpartnerzypercepcja barwyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyProces produkcjiproces produkcji perfumProces projektowaniaProdukcjaprodukcja opakowańProduktprodukty walentynkoweProjektowanieprojektowanie opakowańprzemysł kosmetycznyrynek kosmetycznyrynek produktów bioskładnikiskładniki perfumsłoikiSocial Mediasprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłoTrendytrendy 2018trendy konsumenckieTworzywa sztuczneusawywiadZamknięciazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Technologie