Barwa flakonu perfum, jego opakowanie, a nawet sam kolor płynu ma niebagatelne znacznie. Nie jest — wbrew pozoru — zabiegiem jedynie estetycznym. Jest komunikatem dla klienta, który mówi mu między innymi o tym, czego może spodziewać się po zapachu i czy będzie dla niego odpowiedni. Perfumiarze od dawna twierdzili, że istnieje związek pomiędzy kolorem a zapachem, który w jakiś trudny do określenia sposób oddziałuje na zainteresowane nim osoby. Studia nad znaczeniem koloru i jego wręcz psychologiczną mocą to bardzo obszerna dziedzina, która ma swoje korzenie w kulturze, obyczajowości, a także indywidualnemu poczuciu estetyki. Warto jednak najpierw przyjrzeć się bliżej naturze koloru i sprawdzić, dlaczego postrzegamy konkretne barwy w ten, a nie inny sposób.
Percepcja barwy i teoria koloru — czyli dlaczego nie jest to tak łatwe, jak się wydaje
Kolor, jak się okazuje, jest czymś uniwersalnym. Wszyscy postrzegamy i odbieramy barwy w ten sam sposób. Oczywiście, każdy z nas ma swoje osobiste preferencje kolorystyczne, jednak w kwestii odbioru poszczególnych barw reagujemy podobnie.
Można to zaobserwować dzięki prostemu testowi. Wystarczy, że przez około 20 sekund będziemy wpatrywać się w jakiś niebieski element, a potem spojrzymy na białą ścianę. Każdy widzieć będzie ten sam kształt jednak w kolorze przeciwnym. W tym przypadku będzie to barwa pomarańczu. Dzieje się tak dla każdego koloru na kole barw i jego przeciwieństwa. Gdy będziemy wpatrywać się w czerwień, zobaczymy zieleń, gdy w fiolet ujrzymy żółty.
Posiadanie wiedzy o optycznym postrzeganiu koloru w taki sam sposób jest praktycznie tym samym, co zapoznanie się z kolejnym językiem. Umożliwia nam to komunikowanie się ze sobą w alternatywny sposób, który będzie zrozumiały, nawet jeśli nie znamy takiego samego języka mówionego. Tożsamość perfum jest ściśle związana z kolorem, niezależnie od tego, czy został on uzyskany naturalnie (poprzez dobór składników), czy też został dodany przez perfumiarza. Wiele perfum mogłoby nie być odbierane w taki sam sposób, gdyby właśnie nie ich barwa.
Zastosowanie barw w perfumiarstwie
Olejki eteryczne stosowane w perfumiarstwie często mają charakterystyczne dla siebie barwy. Wiele z nich ma delikatne, jasne, z nawet złociste kolory, inne z kolei przyjmują zabarwienie od płatków kwiatów (np. róży), z których są wytworzone.
Większość z olejków eterycznych cechuje się subtelnymi barwami, a nawet przezroczystością. Są jednak i takie, które mają bardzo wyraziste odcienie, jak w przypadku olejku grejpfrutowego. Ekstrakty z drzew i korzenie natomiast, mogą charakteryzować się ciemnym, głębokim odcieniem brązu lub zieleni.
Mieszając olejki eteryczne, najczęstszy wynik kolorystyczny, jaki otrzymamy, będzie utrzymany w odcieniach miodowych, jasnych, bezbarwnych lub też bardzo ciemnych. Coraz częściej jednak — ze względu na mniejszą ilość prawdziwych olejków eterycznych w składzie zapachów — do perfum dodaje się sztuczne barwniki. Jest to spowodowane tym, że ich składniki produkowane przez człowieka, będą dawały z dużym prawdopodobieństwem przezroczysty płyn.
Proces barwienia w perfumach może zatem następować dwojako: albo poprzez zmieszanie naturalnych barw olejków eterycznych lub poprzez dodanie odpowiednich barwników. Nadawanie koloru tkaninom, kosmetykom, czy włosom jest niezwykle starą praktyką, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że i zapachom nadawane są barwy, które mają sprawić, że będą one jeszcze bardziej atrakcyjne.
Kolory bez wątpienia mają w sobie niezwykłą moc. O czym wiedzą wszyscy, którzy zajmują się pracą z nimi choćby pośrednio. Zachęcający, pod względem barwy, do użycia zapach jest nie tylko przedmiotem, na który miło się patrzy, ale również takim, który z pewnością zachęca do kupna.
Powrót do listy artykułów