JESTEŚMY LIDEREM W EUROPIE.

Wszystkie kolory tęczy – czyli o zastosowaniu barw w perfumiarstwie

Barwa flakonu perfum, jego opakowanie, a nawet sam kolor płynu ma niebagatelne znacznie. Nie jest — wbrew pozoru — zabiegiem jedynie estetycznym. Jest komunikatem dla klienta, który mówi mu między innymi o tym, czego może spodziewać się po zapachu i czy będzie dla niego odpowiedni. Perfumiarze od dawna twierdzili, że istnieje związek pomiędzy kolorem a zapachem, który w jakiś trudny do określenia sposób oddziałuje na zainteresowane nim osoby. Studia nad znaczeniem koloru i jego wręcz psychologiczną mocą to bardzo obszerna dziedzina, która ma swoje korzenie w kulturze, obyczajowości, a także indywidualnemu poczuciu estetyki. Warto jednak najpierw przyjrzeć się bliżej naturze koloru i sprawdzić, dlaczego postrzegamy konkretne barwy w ten, a nie inny sposób.

Percepcja barwy i teoria koloru — czyli dlaczego nie jest to tak łatwe, jak się wydaje

Kolor, jak się okazuje, jest czymś uniwersalnym. Wszyscy postrzegamy i odbieramy barwy w ten sam sposób. Oczywiście, każdy z nas ma swoje osobiste preferencje kolorystyczne, jednak w kwestii odbioru poszczególnych barw reagujemy podobnie.

Można to zaobserwować dzięki prostemu testowi. Wystarczy, że przez około 20 sekund będziemy wpatrywać się w jakiś niebieski element, a potem spojrzymy na białą ścianę. Każdy widzieć będzie ten sam kształt jednak w kolorze przeciwnym. W tym przypadku będzie to barwa pomarańczu. Dzieje się tak dla każdego koloru na kole barw i jego przeciwieństwa. Gdy będziemy wpatrywać się w czerwień, zobaczymy zieleń, gdy w fiolet ujrzymy żółty.

Źródło

Posiadanie wiedzy o optycznym postrzeganiu koloru w taki sam sposób jest praktycznie tym samym, co zapoznanie się z kolejnym językiem. Umożliwia nam to komunikowanie się ze sobą w alternatywny sposób, który będzie zrozumiały, nawet jeśli nie znamy takiego samego języka mówionego. Tożsamość perfum jest ściśle związana z kolorem, niezależnie od tego, czy został on uzyskany naturalnie (poprzez dobór składników), czy też został dodany przez perfumiarza. Wiele perfum mogłoby nie być odbierane w taki sam sposób, gdyby właśnie nie ich barwa.

Zastosowanie barw w perfumiarstwie

Olejki eteryczne stosowane w perfumiarstwie często mają charakterystyczne dla siebie barwy. Wiele z nich ma delikatne, jasne, z nawet złociste kolory, inne z kolei przyjmują zabarwienie od płatków kwiatów (np. róży), z których są wytworzone.

Źródło

Większość z olejków eterycznych cechuje się subtelnymi barwami, a nawet przezroczystością. Są jednak i takie, które mają bardzo wyraziste odcienie, jak w przypadku olejku grejpfrutowego. Ekstrakty z drzew i korzenie natomiast, mogą charakteryzować się ciemnym, głębokim odcieniem brązu lub zieleni.

Mieszając olejki eteryczne, najczęstszy wynik kolorystyczny, jaki otrzymamy, będzie utrzymany w odcieniach miodowych, jasnych, bezbarwnych lub też bardzo ciemnych. Coraz częściej jednak — ze względu na mniejszą ilość prawdziwych olejków eterycznych w składzie zapachów — do perfum dodaje się sztuczne barwniki. Jest to spowodowane tym, że ich składniki produkowane przez człowieka, będą dawały z dużym prawdopodobieństwem przezroczysty płyn.

Źródło

Proces barwienia w perfumach może zatem następować dwojako: albo poprzez zmieszanie naturalnych barw olejków eterycznych lub poprzez dodanie odpowiednich barwników. Nadawanie koloru tkaninom, kosmetykom, czy włosom jest niezwykle starą praktyką, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że i zapachom nadawane są barwy, które mają sprawić, że będą one jeszcze bardziej atrakcyjne.

Kolory bez wątpienia mają w sobie niezwykłą moc. O czym wiedzą wszyscy, którzy zajmują się pracą z nimi choćby pośrednio. Zachęcający, pod względem barwy, do użycia zapach jest nie tylko przedmiotem, na który miło się patrzy, ale również takim, który z pewnością zachęca do kupna.

Powrót do listy artykułów

Facebook

Tagi:

adidasairlessamerykaaplikacje mobilneatomizerautomatyzacjabarwienie tworzyw sztucznychbarwienie w masiebiokosmetykiblogerki kosmetyczneblogi tematycznebrand herobranża kosmetycznabutelkibutelkicertyfikacjachanelciężardermokosmetykidesigndrewniane nasadkidrewnodziecie-commerceergonomiafilmyflakonflakonformaformowanie wtryskowefragrancefrancjagrassegrupa docelowaheinz glashexagonhistoriahistoria perfumhistoria perfumhistoria przemysłu kosmetycznegohot-stampinginspiracjeinstant beautyjakośćkolorkolor pantonekolor rokukolorykolory perfumkomplety perfumeryjnekonsumencikontrola jakościkosmetyka białakosmetykikosmetyki aptecznekosmetyki dla dziecikosmetyki dla nastolatkówkosmetyki dla niemowlątkosmetyki luksusowekosmetyki naturalnekosmetyki ochronnekosmetyki organicznekosmetyki przyszłościkosmetyki relaksacyjnekosmetyki wegańskiekosmetyki wiek+kreatywne opakowaniakremykształty opakowańkulturalakierowanie UVlogistykalokowanie produktuluksusluksusowe perfumymagazynowaniemarketingmarki własnemasa opakowańmateriałmateriałymetalmetalizacjametalizacja próżniowametalizowaniemilenialsinarzędziownianasadkanasadkinasadki perfumeryjnenowe technologienuty zapachoweoczekiwania konsumentówopakowaniaopakowaniaopakowania jednorazoweopakowania kosmetyczneopakowania perfumopakowania perfumeryjneopakowania perfumeryjneopakowania specjalistyczneopakowanieopisy perfumorionoświetleniepartnerzypercepcja barwyperfumyperfumyperfumy celebrytówperfumy do wnętrzperfumy luksusoweperfumy unisexpersonalizacjapielęgnacjapolitechpolitech metalizacjapolitech przetwórstwo tworzywpolitech wtryskarkipolskie przedsiębiorstwa kosmetycznepopkulturaporadyproces produkcjiproces produkcji perfumproces projektowaniaprodukcjaprodukcja opakowańproduktprodukty walentynkoweprojektowanieprojektowanie opakowańprzemysłprzemysł 4.0przemysł kosmetycznyrewolucja przemysłowarynek kosmetycznyrynek produktów biosingle sourcingskładnikiskładniki perfumslow lifesłoikiSocial Mediasprzedażsprzedaż kosmetykówsurlynsystemy ząrzdzania jakościąszkłotargi branżowetechnologiatrendytrendy 2018trendy 2019trendy konsumenckietwarz markitworzywa sztuczneusawtryskownia politechwybór perfumwywiadzakupyZamknięciazamknięcia perfumeryjnezamówieniazastosowanie barw w perfumiarstwiezdobienia opakowańzdobieniezmniejszanie objętości

Kategorie:

Technologie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *