Klienci kupują oczami. To proste stwierdzenie, jeżeli zostanie dobrze wykorzystane, może stać się początkiem sukcesu danej marki. Produkt musi się wyróżniać spośród setek innych kosmetyków dostępnych na rynku. Klient nie przekona się o rewelacyjnym działaniu kremu, jeżeli jego opakowanie będzie zniechęcało do kupna. W koszyku lądują bowiem wyłącznie towary atrakcyjne. Podpowiadamy, jakie metody zdobienia opakowań sią najlepsze.
Sztuka użyteczna
Zdobienie opakowań można bez wątpienia nazwać sztuką użyteczną. Dekoracje mają zachwycać wyglądem i być praktyczne, co oznacza, że muszą być trwałe i odporne na warunki zewnętrzne czy uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też trzeba upewnić się, jaka metoda może być stosowana na danym tworzywie, co się sprawdzi i będzie opłacalne.
Dobrze jest posłuchać rad specjalistów – każdy producent opakowań kosmetycznych doskonale wie, jakie metody zdobień sprawdzą się na jego produkcie najlepiej. Dobra jakość jest wizytówką także jego firmy – z pewnością pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru.
Klasyczny sitodruk
Jedną z powszechniejszych metod jest sitodruk, polegający na nakładaniu farby na zdobioną powierzchnię poprzez gęste sito, stanowiące szablon wzoru. Zdobienia nią wykonane charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia, są bardzo trwałe i stosunkowo niedrogie. Dużą zaletą nadruków tego typu są wyraziste, nasycone kolory oraz możliwość uzyskania dokładnego druku i tworzenia efektu 3D poprzez uzyskanie wypukłej warstwy farby. Wada to brak możliwości jednoczesnego nakładania wielu barw, przez co – gdy nadruk ma być wielokolorowy – proces zdobienia jest dłuższy i droższy.
Metalizacja
Metoda polegająca na nakładaniu na zdobiony przedmiot warstwy metalu to metalizacja. Pozwala ona na uzyskanie niebanalnych efektów zdobniczych, odpornych na ścieranie czy korozje. To doskonały sposób na uczynienie opakowania wyjątkowym. Metalizacja próżniowa stwarza możliwość nadania produktowi wysokiego połysku, matu lub efektu lustrzanego. Elegancki, ponadczasowy wygląd metalu budzi zaufanie, a to wpływa na postrzeganie samej marki.
Hot-stamping
Tłoczenie folią na gorąco, zwane również hot-stampingiem, to metoda, która sprawdzi się nawet na poliolefinach bez aktywacji, co świadczy o tym, że jest bardzo uniwersalna. Zdobienie powstaje poprzez dociśnięcie rozgrzanym stemplem ozdobnej, wielowarstwowej folii i wtopienie jej tym samym w ozdabiany element. Dzięki zastosowaniu różnego rodzaju folii można uzyskać interesujące rezultaty. Folie metalizowane pozwolą na osiągnięcie efektów lustrzanych, pigmentowe zapewnią dokładne krycie, perłowe dadzą transparentne zdobienia, a dyfrakcyjne otworzą możliwości utworzenia hologramu.
Flokowanie
Opakowania wykonane ze szkła, drewna, gumy czy tworzyw sztucznych można zdobić za pomocą flokowania. To metoda polegająca na nanoszeniu na produkt czy element strzyży tekstylnej, dającej efekt miłego w dotyku zamszu. Wybrany wzór zostaje naklejony na opakowanie za pomocą urządzeń elektrostatycznych, dzięki czemu prawdopodobieństwo odklejenia się zdobień jest znikome. Flokowanie staje się coraz popularniejsze, bo dzięki nietypowej strukturze przyciąga uwagę klientów. Sprawia, że produkt zaskakuje i wyraźnie wyróżnia się na sklepowej półce.
Dobierając metody zdobień trzeba koniecznie pamiętać, że muszą być one dopasowane do konkretnego produktu, jego zastosowania oraz grupy docelowej. Co innego trafi do miłośników ekologii, co innego do kobiet lubiących produkty ekskluzywne, a co innego do przeciętnego odbiorcy klasy średniej, który oczekuje, by produkt dobrze wyglądał, a jednocześnie był praktyczny i przystępny cenowo. Wszystkie te kwestie trzeba dobrze przeanalizować i dopiero wówczas podejmować decyzję co do rodzaju wykonywanych zdobień.
Powrót do listy artykułów