Intrygujące, łączące najrozmaitsze materiały, wykorzystujące siłę koloru i faktury – przyciągające uwagę w każdy możliwy sposób. Opakowania perfum są dziś nierozerwalnie związane z zapachem, który jest w nich zamknięty i stanowią jeden z wielu składników kampanii mającej na celu skuteczne wypromowanie produktu. Tworzone są z dbałością o szczegóły, z najwyższej jakości, niejednokrotnie zaskakujących materiałów, pod skrupulatnym okiem kontrolerów jakości dbających o to, aby na powierzchni opakowań nie były widoczne żadne skazy (np. szwy łączące na flakonie lub błędy w druku na opakowaniu zewnętrznym). Aby nakreślić złożoność form opakowań perfum niezbędne jest sięgnięcie po przykłady. Wśród tych pozycji, które po swojej premierze wzbudziły szczególne zainteresowanie rynku, również ze względu na kształt butelki lub innego elementu opakowania, wymienić można takie zapachy, jak:
Carolina Herrera Good Girl
Perfumy zamknięto we flakonie w kształcie damskiej szpilki – w eleganckiej i bardzo oryginalnej butelce, pokrytej lakierem w ciemnoniebieskim kolorze (odcień Midnight Blue), ze złotym logo z przodu naniesionym metodą termodruku. Dla uzyskania oczekiwanego efektu końcowego konieczne było wyeliminowanie widocznych miejsc łączenia, co przy złożoności formy stanowiło z technicznego punktu widzenia duże wyzwanie dla projektantów. Obcas wykonano ze znalu i doklejono do butelki, a nasadkę skomponowano z aż trzech osobnych elementów. Opakowanie zewnętrzne to pudełko hołdujące zasadzie „mniej znaczy więcej”, którego ozdobą są złocenia na krawędziach i wokół logo marki.
Kenzo World
Zarówno zapach Kenzo World, kampania promujący perfumy, jak i opakowanie wzbudziły niemałe poruszenie w branży. Jest to produkt, którego koncepcja nawiązuje do innych, rozpoznawalnych na całym świecie wyrobów tej marki (m.in. motyw oka z kolekcji jesienno-zimowej 2013). Niewysoka butelka z grubego, opalinowego szkła w miętowym kolorze nie była prosta do wykonania – przysadzista i szeroka forma wymagała skomplikowanego sposobu dmuchania szkła do uzyskania odpowiedniego kształtu brzegów. Oprócz wgłębienia mającego kojarzyć się z tęczówką resztę powierzchni zmatowiono, a całość poddano obróbce cieplnej dla wygładzenia. Na górze zamontowano plakietkę z nazwą marki, do której na łańcuszku przymocowano złotą kulę symbolizującą „trzecie oko”. Nasadka z czarnej gumy, z wyraźną fakturą, wieńczy butelkę niczym gęste i ciemne rzęsy dolną powiekę.
Flower by Kenzo
Smukła i wysoka forma butelki perfum Flower by Kenzo, choć na pierwszy rzut oka wydaje się nieskomplikowana, wymagała od projektantów rozważnego dysponowania formą i takiego ukształtowania flakonu, aby zachować jego równowagę. Butelka jest bardzo wysoka, lekko wygięta w łuk, transparentna. Wewnątrz unosi się, niczym zamknięty w szklanej wieży, czerwony mak. Nasadka jest równie minimalistyczna w swojej formie, niemal nieodróżniająca się od butelki. Opakowanie zewnętrzne to pudełko w białym kolorze z nadrukowanymi czerwonymi makami.
Louis Vuitton – kolekcja perfum
Inne niż zwykle pod wieloma względami – kolekcja 7 zapachów zamkniętych we flakonach przypominających buteleczki z aptecznymi specyfikami. To flakony z wyjątkowym atomizerem znajdującym się wewnątrz szerokiej szyjki butelki, z niewidocznym wężykiem. Butelki wykonano z przejrzystego szkła, dbając o to, aby miejsca łączenia form nie były widoczne. Z przodu znajduje się wyryta nazwa zapachu. Nasadka, na której górnej części wytłoczono inicjały LV wykonana została ze znalu i posiada magnetyczne zamknięcie. Buteleczki zaprojektowano z myślą o tym, aby można je było ponownie napełnić w sklepie, co idzie w parze z obowiązującymi w ostatnim czasie ekologicznymi trendami.
Wysoki poziom złożoności form opakowań perfum zdecydowanie świadczy o tym, że obecnie wzornictwo przemysłowe jest w tym zakresie wręcz nieprzewidywalne. Projektanci z każdym nowym, innowacyjnym produktem dowodzą, że opakowanie jest równie cenne jak zawartość oraz równie istotne dla sukcesu komercyjnego.
Powrót do listy artykułów