Dobrze zaprojektowane i profesjonalnie wykonane opakowanie jest dziś jak oręż, dzięki któremu kreowany produkt toruje sobie drogę do serc klientów. Nie dziwi więc fakt, że przygotowanie wdrożenia nowego wyrobu zajmuje wiele czasu i wymaga zaangażowania sztabu specjalistów.
Proces projektowania opakowania
Jest procesem złożonym i wieloetapowym, bezpośrednio związanym z rozwijaniem koncepcji samego produktu. Zasadniczo, proces ten dzieli się na dwa etapy:
wewnętrzny, przeprowadzany wewnątrz przedsiębiorstwa (wyznaczony zespół analizując rynek i rozmaite dane określa m.in. podstawowe założenia projektu oraz priorytety),
zewnętrzny, kiedy to wytyczne trafiają do studia projektowego i przy ścisłej kooperacji obu jednostek działania kończą się powstaniem projektu nowego opakowania.
Etap wewnętrzny – założenia projektowe
Konieczność przygotowania nowego opakowania może wiązać się zarówno z wprowadzaniem nowej pozycji na rynek, chęcią odświeżenia wizerunku wyrobu lub też z koniecznością dostosowania opakowania do oczekiwań nowej grupy docelowej. Kluczowa w procesie projektowania jest strategia kreacji, dzięki której końcowy produkt posiadać będzie pożądane przez konsumentów z grupy docelowej cechy.
Prawidłowo rozplanowany proces projektowania powinien rozpocząć się od przygotowania założeń wstępnych. Niezbędna jest wnikliwa analiza danych pochodzących m.in. z przeprowadzonych badań marketingowych. Wszystko po to, aby maksymalnie wykorzystać te kilka sekund, które konsument przeciętnie poświęca na wybranie konkretnego produktu i aby wpłynąć na podejmowane przez niego decyzje (a jest na co wpływać, ponieważ aż 75% z nich zapada właśnie przy półce sklepowej). Oczywiście równolegle analizowany jest sam produkt (parametry techniczne, trendy, itd.), a całość działań wewnętrznych prowadzi do stworzenia szeregu wytycznych (w zakresie wymagań technicznych oraz komunikacyjnych). Założenia stanowią zaś solidny fundament, na którym w dalszych etapach budowany jest całościowy wizerunek produktu.
Doskonałość nieustannie poszukiwana
Dzisiejszy konsument to konsument bardzo wymagający i kapryśny, nie toleruje półśrodków – tym samym, stworzenie produktu idealnie zaspakajającego jego potrzeby jest zadaniem niezwykle trudnym. Zanim przedsiębiorstwo zdecyduje się na wdrożenie do produkcji nowego wyrobu lub na odświeżenie wizerunku pozycji ze swojego portfela, niezbędne jest przygotowanie dobrze zaplanowanej strategii. Takiej, która globalnie określi potrzeby grupy docelowej i pozwoli na stworzenie doskonałego produktu oraz perfekcyjnie korespondującego z nim opakowania, które samo w sobie będzie przedstawiało wartość i wzbudzi w potencjalnym nabywcy chęć zakupu danego wyrobu.
Powrót do listy artykułów