W poprzedniej części artykułu dotyczącej procesu projektowania opakowań opisane zostały te nieco bardziej abstrakcyjne kwestie, związane z analizą rynku (m.in. konkurencji, potrzeb klientów). Poruszyliśmy temat rozwijania koncepcji produktu oraz przygotowywania założeń do rozpoczęcia realizacji projektu opakowania.
A jak wyglądają kolejne etapy powstawania takiego projektu, prowadzące do stworzenia trójwymiarowego modelu (ewentualnie wizualizacji), gotowego do przekazania wraz z dokumentacją techniczno-technologiczną do działu produkcji?
Koncepcje, szkice, prototypy z papieru…
Projektanci otrzymujący zestaw założeń wstępnych i różnych wytycznych przystępują do sporządzenia pierwszych koncepcji. Klasycznie wykonane szkice w ilości nawet kilkudziesięciu pozwalają na dojście do tej najtrafniejszej formy zawierającej harmonijnie ułożone składniki, które jednocześnie wpasowują się w wyznaczony budżet. Wielu projektantów chętnie korzysta na tym etapie z prototypowania i na podstawie szkiców wykonuje na przykład modele z papieru. W ten sposób mogą oni też częściowo sprawdzić funkcjonalność wybranych rozwiązań.
Z pomocą komputera
Branża opakowaniowa bardzo chętnie wykorzystuje zaawansowane oprogramowanie wspomagające zarówno proces projektowania, jak i produkcji. Komputeryzacja pozwala między innymi na szybsze i dokładniejsze wizualizowanie, jak tworzenie modeli 2D lub 3D w programach CAD. Dużą zaletą jest w tym przypadku możliwość przeliczania wszystkich wartości na bieżąco i eliminowania błędów konstrukcyjnych, a także eksperymentowania (np. z parametrami materiałów). Dodatkowo, komputeryzacja procesów to również możliwość racjonalizacji produkcji (czyli obniżenie kosztów wykonania poprzez optymalizację), a także znacznie wyższa powtarzalność wyrobów schodzących z taśmy.
Wirtualna półka sklepowa
Projektując opakowanie nie można pominąć też tego, jak nasz wyrób prezentować będzie się wśród konkurencyjnych produktów (czy będzie się wyróżniał i miał siłę przebicia). Najłatwiej sprawdzić to przygotowując wirtualną półkę sklepową, wykorzystując do tego celu specjalny program, odpowiednio modyfikując zdjęcia lub przygotowując w studiu fotograficznym przykładową ekspozycję.
3 sekundy
Przeciętnie tylko tyle potencjalny nabywca daje produktowi na półce – czasem tym należy więc dobrze zadysponować i w projekcie opakowania zawrzeć wszystko to, co chcemy naszemu klientowi powiedzieć. Im trafniej poszczególne komponenty (wielkość, kształt, fakturę, kolor czy pola informacyjne) zostaną dobrane, tym większa szansa, że u odbiorców wywołana zostanie prawidłowa reakcja, czyli zabranie produktu z półki.
Powrót do listy artykułów